20 begreber du bør kende, hvis du skal til at arbejde med SEO

Oversigt med de vigtigste SEO-begreber
seo-begreber du skal kende

Når man første gang stifter bekendtskab med SEO, åbner der sig en hel ny verden af ord og begreber, man skal lære at forstå og navigere i.

SEO er en disciplin inden for markedsføring, der spænder bredt og favner både tekstproduktion, teknisk optimering og opbygning af linkstrukturer. Der er derfor også mange ting, man skal have styr på og fagtermer, der skal sidde på rygraden, hvis man skal navigere sikkert i SEO. Er man ny i SEO, kan det særligt være rart at et overblik over de vigtigste termer.

Og det giver vi lige her. Vi har nemlig listet de 20 vigtigste begreber indenfor SEO.

1. SEO

SEO er en forkortelse af search engine optimization. Det dækker over alle de discipliner, der er med til at få en hjemmeside til at placere sig højere i søgemaskiners organiske resultater.

2. On-site SEO

On-site SEO er et paraplybegreb, som dækker over al SEO optimering,der foregår på dit eget site. Det gælder for eksempel produktion af søgeordoptimeret content (punkt 8), mobiloptimering, headline-struktur (h-tag, punkt 13), optimering af billeder, title-tag (punkt 9), metadata (se punkt 10) og permalinkstruktur (punkt 16)

3. Off-site SEO

Off-site SEO handler om det SEO-arbejde, der foregår udenfor dit eget site. Her er fokus at opbygge en god og relevant ekstern linkstruktur, der peger tilbage på din side. 

4. Black hat SEO

Black hat SEO er en samlet betegnelse for ufine metoder til at få en hjemmeside til ranke højere på søgemaskinerne. Med ufine metoder menes metoder, hvor man forsøger at snyde Google og går imod deres retningslinjer.

5. Grey hat SEO

Grey hat SEO er en fælles betegnelse for de metoder, der er en gråzone for, hvad der anses for acceptabel SEO-optimering. 

6. Lokal SEO

Lokal SEO handler om at gøre bestemte sider mere synlig i de ønskede lokalområder. Det er særligt relevant for mindre butikker og liberale erhverv.

7. Yoast SEO

WordPress er et hyppigt anvendt CMS-system. Her er et tilknyttet plugin, der hedder Yoast SEO. Det fortæller, hvor SEO-optimeret en tekst er, og hvad der mangler, før den spiller helt.

8. Søgeordsanalyse

Søgeord og søgeordsanalyse er en stor del af SEO. Det handler nemlig om, hvilke søgeord og søgefraser man satser på at ranke højt på, og som man ønsker at blive fundet på. Gennem en søgeordsanalyse kortlægger man mulige søgeord og finder frem til de aller bedste. Når man har fundet relevante søgeord, optimerer man al content efter disse.

9. Title tag

Title tag er overskriften, som Google tager udgangspunkt. Google vægter dette højt, så er det vigtigt at optimere sin title tag. Den skal indeholde dit søgeord, og så må den hverken være for lang eller kort.

10. Meta data

Meta description er det, der beskriver indholdet af din side. Det bør være unikt for hver landingsside og indeholde søgeordet og fylde mellem 140 og 159 tegn.

11. Duplicate content

Duplicate content dækker over duplikeret og identisk indhold. Når man producerer content til en hjemmeside – hvad end det er blogindlæg, produktbeskrivelser eller sider om virksomheden –  så må indholdet ikke være identisk med andet indhold. Hverken fra andre hjemmesider eller din egen. Al indhold skal nemlig være unikt og produceret af dig. Ellers straffer Google hjemmesiden, og den vil ikke blive vist i søgeresultaterne.

12. Canonical tag

Canonical tag kan bruges til at rydde op i indhold, som Google anser som duplicate content.

13. H-tags

H-tags er headlinestrukturen i en tekst. Der er forskellige overskrifter, der går fra H1 til H6, og de bruges til at adskille brødtekst og overskrifter. H1-tag er den vigtigste, dernæst kommer H2, så H3 og så fremdeles. Man skal helst bruge flere forskellige h-tags i én tekst. I en SEO-optimeret tekst bør overskrifterne være relevant i forhold til søgningen, hvorfor relevante søgeord bør indgå i overskrifterne.

14. Linkbuilding

Linkbuilding er en vigtig del af arbejdet med SEO og er et paraplybegreb for en lang række metoder til opbygning af linkstruktur. Det gælder både intern-, ekstern-, og udgående linkbuilding.

15. Intern linkstruktur

En del af linkbuilding er den interne linkstruktur. Det dækker over links mellem egne sider. En god intern linkstruktur er vigtig, da det er med til at sikre hurtigere indeksering og bedre ranking.

16. Permalinkstruktur

Permanlinkstruktur handler om at have en god struktur i dine URL’er, så Google ved, hvad dit site handler om, og både Google og brugerne ser dit site som kvalitet. Her er det blandt andet optimalt, at dine URL’er ikke er for lange, og at dine søgeord indgår på en naturlig måde.

17. Indgående links

Indgående links dækker over links fra andre hjemmesider, der peger på din hjemmeside. Den slags links kan ses som en slags anbefaling af dit site, og derfor er det godt med indgående links. Der findes en lang række metoder til at skaffe links/anbefalinger, men ikke alle er lige anbefalelsesværdige. Nogle steder vil links nemlig enten blive opfattet som spam, ikke give styrke til din side eller blive slettet af en administrator.

18. Linkkatalog

En måde at skaffe links nemt og hurtigt er gennem linkkataloger. Linkkataloger er hjemmesider, der indeholder links, og som er skabt til at skaffe indgående links. Der findes et hav af linkkataloger, og nogle sender meget styrke videre, mens andre ikke giver meget. Nogle kræver desuden en godkendelsesproces.

19. Outreach

En anden måde at skaffe links på er gennem outreach, der handler om at række ud til stærke websites. Det kan være, at du kontakter et site og beder om at få et link. Men det kan også være PR og pressekontakt, hvor du har unikt indhold, som andre kan få glæde af, mod at medier eller hjemmesider linker.

20. Ankertekst (Anchor text)

Når man laver linkbuilding, foregår det ikke altid ved, at man blot sætter sit link ind i en tekst fx. “www.atakdigital.dk”. Mange gange så inkorporerer man det naturligt i selve teksten. Og her kommer ankerteksten ind i billedet. Ankerteksten er nemlig den del af teksten, som det aktive link er sat ned over. Ankerteksten skal beskrive det, som linket henviser til. Fx “Se ATAK Digitals nye hjemmeside her”.

Vil du videre meget mere om SEO eller digital marketing generelt? Så tag et kig i vores SEO-guide eller store, digitale marketingordbog, hvor hundredvis af begreber forklares.