Off-site SEO

Hvad er off-site SEO?

Off-site SEO er søgemaskinoptimering, som modsat on-site SEO foregår uden for selve webstedet.

Off-site SEO arbejder på at forbedre den eksterne linkstruktur; det vil sige oprette indgående links til ens hjemmeside og dermed sprede ordet og samtidig hjælpe søgemaskinernes bots til at finde frem til siden. En del af denne disciplin inden for SEO-området er linkbuilding, hvor man via indgående links til egen hjemmeside fortæller søgemaskinerne, at de kan følge linket (hvis det er dofollow). Dermed ses det som en anbefaling af din hjemmeside, men det er vigtigt, at det indgående link kommer fra en relevant side, så der er konsistens. 

Hjemmesidens værdi vurderes med off-site SEO

Links til en hjemmeside er som anbefalinger af en restaurant. Er din hjemmeside populær, vil den blive hyppigt anbefalet af kunder, samarbejdspartnere og andre, der mener, at din hjemmeside er det værd. Google vurderer herefter værdien af eksisterende off-site anbefalinger og vurderer ud fra den samlede styrke af SEO, om den har fortjent en topplacering i søgeresultaterne.

Anmeldelser af en hjemmeside er ikke blot indgående links og et link er ikke bare et link. Der kan være stor forskel på værdien af udefrakommende links.

Off-site SEO opbygger den eksterne linkstruktur

Den eksterne linkstruktur opbygges ved at omtale siden i linkkataloger, på blogs, i online sociale medier og i forskellige fora. Off-site SEO går kort sagt ud på at oprette tekster, der inkluderer links til hjemmesiden, i disse medier.

Når man laver off-site SEO, vil bevidst brug af søgeord som ankertekst hjælpe din hjemmeside til en højere rangering i de organiske søgeresultater. Ankerteksten er den tekst, der er “ankeret” for dit link; det vil sige de(t) ord, folk klikker på for at komme ind på ens side. De organiske søgeresultater er de placeringer, som man ikke har betalt søgemaskinen for at have. Nogen opfatter endda de ikke-organiske søgninger som reklame og har mere tillid til de organiske søgninger.  Derfor svarer off-site SEO lidt til en ven, der anbefaler din side til andre venner. Man er som regel mere tilbøjelig til at lytte til andres anbefalinger frem for reklamer.

Off site SEO skaber relevante links til din hjemmeside

Brugen af deeplinks er en smart idé, når man laver off-site SEO. Et deeplink fører direkte til den side, som omhandler netop det, som teksten handler om. Hvis man eksempelvis skriver en tekst for en side kaldet www.sødekager.dk – og fortæller om de lækre brownies, så skal man helst linke direkte til www.sødekager.dk’s underside, der omhandler brownies. På den måde er linkets relevans stor, og det har en stor betydning for rangeringen i de organiske søgeresultater. Ydermere kan relevansen øges yderligere, hvis den hjemmeside, hvor man eksempelvis har delt et indlæg/opskrift, har styrke, og hvor content på hjemmesiden kun omhandler kager. 

Off-site SEO er en vigtig del af det samlede SEO arbejde, når din side skal søgeordsoptimeres.

Bevidst søgeordstæthed i off site SEO

Når man laver off-site SEO, skriver man med en bevidst søgeordstæthed til ære for søgemaskinerne. Søgemaskinen kan ikke vurdere en teksts relevans, ligesom et menneske kan, og den ved derfor ikke nødvendigvis, at brugeren kan være interesseret i at høre om “lærere”, selv om de kun har søgt på “læring”. Derfor er teksternes formulering mere bevidst end formuleringen af tekster, der ikke er off-site SEO tekster.

Hvorfor stiller Google krav til off-site SEO?

Google vil gerne give dig de bedste søgeresultater og en god brugeroplevelse. Derfor har Google udviklet et hav af værktøjer og algoritmer, der bedømmer hjemmesider og de links, der tilgår dem. Googles robotter kravler rundt på internettet, besøger og indekserer alle hjemmesider på World Wide Web hver evig eneste dag – nogle gange endda flere gange om dagen. På baggrund af den information robotterne indhenter, vurderer Google, om off-site delen af SEO arbejdet har givet din hjemmeside yderligere værdi. I modsætning til on-site delen af SEO, hvor Google vurderer den enkelte hjemmesides interne styrke, ser Google ved off-site på de indkommende links, og hvad disse bringer med sig af on-site styrke og beregner den samlet mængde link juice, som videregives. Google sætter sin lid til brugernes anmeldelser og links, hvorfor man ofte ser visse typer hjemmesider i toppen af søgeresultaterne.

Tilbage til ordbog