Målgruppesegmenter

Hvad ligger der i målgruppesegmenter?

I Google Ads er der en sektion for målgrupper og målgruppeadministrator, hvor det er muligt at oprette eller anvende allerede etablerede målgrupper til sin annoncering. Annoncører kan vælge at observere eller målrette annoncer til specifikke målgrupper, hvoraf det anbefales, at man vælger observation. Det skyldes, at nogle målgrupper kan være alt for snævre, hvorfor man med målretning ikke kan opnå meget data. Med observation er det muligt at samle data på segmenter, som er blevet eksponeret for dine annoncer, antal klik fra en specifik målgruppe, konverteringer og m.m. Med budjusteringer kan man fortælle Google, om man vil byde mere/mindre for et klik, hvis en bruger er inden for en given målgruppe. 

I sektionen for målgruppeadministrator kan man som annoncør også vælge segmentet for “hvordan brugere har interageret med ens hjemmeside”. Ud fra de data, som Google samler på din hjemmeside, kan man med budjustering byde mere over for brugere, som allerede har vist interesse for din virksomhed, forladt kurven uden køb, besøgt specifikke landingssider etc. Dermed kan man gøre brug af remarketing, hvor man fx hæver buddet over for brugere, som ikke har foretaget et køb. 

Typer af datasegmenter, som kan anvendes

  • Besøgende på website
    Det kræver Global Websitetag, så Google kan spore adfærden på siden. 
  • Kundesegmenter
    Kundematchlister baseret på de kontaktoplysninger som e-mail, by, postnummer etc.
  • Tilsvarende segmenter
    Segmenter, som ikke direkte er identisk med de segmenter, man har oprettet, men som kan være potentielle kunder. Oftest genereres det af Google, hvis der er nok data på basissegmentet.  
  • YouTube segment
    Ved at linke kanalen til Google Ads-kontoen kan man målrette annonceringen overfor brugere, som har interageret med de videoannoncerne.
  • Tilpasset kombination
    Det er muligt at kombinere to eller flere segmenter, som man allerede har oprettet.
  • Opkaldssegment
    Hvis man udelukkende søger at målrette sig nye brugere, kan man ved at etablere et opkaldssegment registrere alle, der har været i kontakt med virksomheden ved at klikke på telefonnummeret. Herefter kan man ekskludere disse fra fremtidige annoncer.
Tilbage til ordbog