SEM

Hvad er SEM?

Den mest velrenommerede søgemaskine i verden – og i Danmark – til SEM er Google. Med en markedsandel på godt over 90 procent er søgemaskinen den, de fleste anvender i forbindelse med SEM. SEM er et akronym for det engelske udtryk Search Engine Marketing og betyder groft sagt markedsføring i søgemaskiner på dansk, som har til formål at fremme et websites synlighed i søgemaskinens resultatsider (Search Engine Result Pages, SERPs). Det er en betegnelse, som er en del af den overordnede markedsføringsstrategi, som bruges til at opnå en højere og bedre placering i Googles søgeresultater, enten gennem organisk trafik eller betalt trafik.

Afhængigt af kontekst, kan SEM være en samlet betegnelse for forskellige former for markedsføring af et website. De primære gælder søgemaskineoptimering (SEO), der justerer eller omskriver hjemmesidens indhold med henblik på at opnå en højere placering i søgemaskinens søgeresultater. Ud over SEO indebærer SEM også brugen af Google Ads, som placeres oven over organiske søgeresultater. Trods knytningen mellem de to, har annoncerne i Google ingen direkte indflydelse på den organiske ranking eller omvendt.

Hvad dækker SEO over?

Som tidligere nævnt er SEO en væsentlig del af søgemaskineoptimering. Disciplinen omhandler optimering af hjemmesiden (on-site SEO) og arbejdet udenfor hjemmesiden (off- site SEO), der sammen bidrager til højere rangering i Googles søgeresultater.

Hvordan anvendes Google Ads?

Google Ads og er et meget brugervenligt system, som giver alle mulighed for at annoncere på Google. Ved at benytte Google Ads, får du adgang til de velansete reklamepladser i toppen og/eller til højre for de organiske søgeresultater i Google. Det geniale ved Google Ads er, at din annonce kun vises, hvis det tilknyttede søgeord eller dele af søgefrasen matcher med søgeord, du har tilknyttet din annonce. Dette betyder, at de besøgende, du får gennem dine annoncer, kommer via specifikke søgeord og allerede er interesseret i det, du tilbyder. Med Google Ads har du 100 % kontrol over, hvornår og hvem annoncerne skal vises til.

Hvorfor er SEM vigtigt i forbindelse med online-marketing?

Søgemaskinemarketing (SEM) er en meget effektiv marketingmetode, som er 100 % styret af søgeord. Dette betyder, at søgemaskinemarketing er styret af forbrugerens interesse, hvorfor du har langt større mulighed for at fange potentielle kunder i den interessante del af købsprocessen. Konkurrenceniveauet på generiske søgeord stiger i takt med at søgemaskinemarketing bliver mere og mere populært. Søgemaskinemarketing og især søgemaskineoptimering er ved at være den eneste måde, du har chance for at blive synlig på Google og komme i toppen af de organiske søgeresultater, hvilket kan blive en katalysator for øget omsætning, hvis det er på de rigtige søgeord. Det er ganske enkelt at sætte en Google Ads-konto op, men det kræver erfaring at få det størst mulige udbytte af virksomhedens søgemaskinemarketingbudget.

Som følge af den skarpe konkurrence, er SEM blevet vigtige end nogensinde før. Hver dag søger millioner af mennesker efter virksomheder, produkter og løsninger online, hvorfor det er vigtigt at være blandt de første i rækken af relevante søgninger i Google søgeresultater. Størstedelen af brugerne på Google klikker aldrig videre til side 2, da de stoler på, at søgemaskinen viser dem de mest relevante og brugbare resultater øverst på side 1. Derfor er det vigtigt at prioritere SEM i forbindelse med markedsføring, så brugerne klikker på dit website.

Du kan læse mere om SEM i vores blogindlæg Hvad er forskellen på SEM og SEO?

 

Tilbage til ordbog