Søgemaskineoptimering

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO i daglig tale, er det eneste eksisterende værktøj til at opnå høje placeringer i søgemaskiners organiske søgeresultater. Det dækker over en række metoder inden for on-site-SEO , off-site SEO og teknisk SEO, der tilsammen udgør en optimering af en hjemmeside, så den rangerer højt i Googles organiske søgeresultater. Grundlæggende handler det om at søgeoptimere sin hjemmeside og sit indhold på hjemmesiden, så Google og andre søgemaskiner forstår, hvad det handler om, og anser det som relevant for brugernes søgninger. 

Hvorfor søgemaskineoptimering?

Som virksomhed er det essentielt at have en af de øverste placeringer i de organiske søgeresultater og dermed prioritere søgemaskineoptimeringen. Det skyldes, at langt de fleste forbrugere søger på information om produkter eller serviceydelser, inden de vælger at købe. Ofte har brugerne dog besluttet sig for at købe, og søgningen skal blot hjælpe dem til at beslutte, hvor de skal købe det. Behovet er derfor allerede skabt, og det har stor betydning for konverteringen. 

Hvis din virksomhed er rangeret højt på Google, er der en større sandsynlighed for, at du får mere trafik på dit site, som i sidste ende kan resultere i flere køb. Modsat hvis ikke du er der, mindsker du chancen for trafik og konverteringer. Søgemaskineoptimering og en topplacering i de organiske søgeresultater er derfor essentielt for en succesfuld forretning. 

Søgemaskineoptimering er altså en rigtig god investering. Det er dog værd at vide, at det er en længerevarende proces, da indhold kontinuerligt skal bearbejdes og optimeres, ellers overhaler konkurrenterne en indenom. 

Hvordan foregår søgemaskineoptimering?

Men nu er spørgsmålet så, hvordan laver man søgemaskineoptimering? Svaret er, at det gør man ved dels at arbejde med hjemmesidens tekniske del og hjemmesidens indhold og dels at arbejde med den eksterne linkbuilding, hvor andre hjemmesider linker til ens hjemmeside. 

Søgemaskineoptimering foregår derfor ved, at man kortlægger og optimerer hjemmesidens tekniske del, så Google bedst muligt kan aflæse hjemmesiden. Her er en lang række parametre, som man kan justere på, herunder loadhastighed, mobilvenlighed og brugervenlighed. 

Derudover foretager man en grundig søgeordsanalyse og planlægger en strategi for hjemmesidens indhold, og hvordan indholdet bedst muligt søgeoptimeres. Nøglen til succes med søgeoptimering er at gå i dybden med de typiske søgemønstre, din virksomheds målgrupper benytter, og bruge denne viden til at ramme dem helt korrekt med de rette søgeord.

En analyse forud for søgemaskineoptimeringen indbefatter en vurdering af virksomhedens produkter og ydelser, samt de forskellige kundegrupper disse henvender sig til, og selvfølgelig konkurrencen på de forskellige produktgruppers relevante søgeord. Denne ligger til grund for planlægningen af, hvilke budskaber i søgeoptimeringen der rammer virksomhedens kundegruppe bedst muligt. En grundig analyse samt god planlægning inden søgeoptimeringens opstart resulterer i en højere kvalitet af besøgende, der i højere grad er målrettede og købedygtige i forhold til jeres udbud.

Sidst men ikke mindst er en vigtig del af søgemaskineoptimeringen off-site SEO (linkbuidling). Her sørger man for at opbygge en god og stærk ekstern linkprofil. Det er også væsentligt for søgemaskineoptimeringen og en god placering på Google, da eksterne links anses som anbefalinger af dit site. 

SEO og søgemaskineoptimering er noget, man hele tiden skal holde i gang, ellers bliver man overhalet af konkurrenterne. Derfor oplever vi mange virksomheder, der vælger af outsource deres SEO-arbejde til et SEO-firma. Har man brug for hjælp til flere digitale marketingdicipliner, kan det give mening at benytte sig af et digitalt performance bureau, der har eksperter inden for både SEO, Google Ads, kommunikation, SoMe og web.

Tilbage til ordbog

Udfyld formularen og bliv kontaktet: