9 måder at få flere til at like, dele og kommentere
Likes og kommentarer er ofte en del af virksomheders KPI’er. Derfor er det også vigtigt at vide, hvad man kan gøre for at øge engagementet på de sociale medier.
De fleste virksomheder er på sociale medier. Mange har også KPI’er for deres tilstedeværelse. Men det er ikke altid, at virksomheder er klar over, hvad der faktisk skal til for at nå i mål. Likes, følgere, delinger og kommentarer kommer ikke af sig selv.
Der ligger en hel del strategi og hårdt arbejde bag en succesfuld tilstedeværelse på de sociale medier. Nedenfor har vi listet 9 råd til at øge engagementet på sociale medier.
1. Post på de rette tidspunkter
For at få flere interaktioner med dine posts, er det vigtigt at poste på de rette tidspunkter. Det er dog svært endegyldigt at definere, hvornår de rette tidspunkter er. Der er lavet en del undersøgelser om, hvornår det er bedst at poste, og de viser lidt forskelligt både med hensyn til ugedag, klokkeslæt, og at det afhænger af medie, branche og virksomhedstype.
Men overordnet set, kan man sige, at man skal dele indholdet, når målgruppen er online, og for mange virksomheder er det, når folk står op, holder frokostpause, lige har fået fri fra arbejde og er på vej i seng. Hvis dine opslag dukker op, når målgruppen er online, er der større sandsynlighed for, at de vil like, dele og kommentere.
Vi anbefaler derfor, at man undersøger sin målgruppes adfærd på de forskellige sociale medier – fx har både Instagram og Facebook en funktion, der kan give indblik i følgernes adfærd.
2. Post ofte
Det er ikke kun de rette tidspunkter, det er vigtigte at have for øje. Det er også vigtigt at poste ofte. Som så meget andet, er det svært at sætte på endegyldig formel, hvad “ofte” er. Det afhænger nemlig igen af virksomhedstype, medie og følgerskare. Jo flere følgere, man har, des bedre er det at poste meget ofte. En hovedregel er dog, at man bør poste mindst hver anden til tredje dag for at holde profilen aktiv og ikke miste relevans. På flere sociale medier er der planlægningsværktøjer tilknyttet, så du behøver ikke at skulle huske at poste for din virksomhed midt i aftenputningen eller Netflix-serien.
3. Post det rigtige indhold
Selvom det er vigtigt at holde profilen aktiv og relevant ved at poste ofte, er det afgørende at indholdet er af høj kvalitet, hvis du vil øge følgernes engagement. Det nytter nemlig ikke noget, at man bare poster for at poste. Sørg derfor for, at du har originalt kvalitetsindhold, der er relevant for netop din målgruppe. Har du ikke godt og relevant indhold, så lad hellere være. Brug hellere den ekstra tid på at producere det rigtige indhold. Du vil nemlig ikke få flere likes, kommentarer og delinger på irrelevant og dårligt indhold alligevel.
4. Vær aktuel – og gerne lidt sjov
Det har stor betydning for følgernes engagement med dine opslag, at indholdet er aktuelt. Mange mennesker følger dagligt med i nyhedsstrømmen og er helt opdaterede på de nyeste trends. Brug gerne det aktivt i dit content. Og kan du inddrage det på en sjov og humoristisk, er det bare et ekstra plus.
5. Brug videoer og billeder – SoMe er visuelt
Sociale medier har i dag fokus på visuelt indhold, hvor algoritmerne belønner videoer og billeder – og brugerne elsker det. Derfor er fokus på at bruge billeder og videoer afgørende for engagementet fra følgerne. Især videoindhold har det seneste stykke tid vundet større indpas på platformene.
6. Tænk grundigt over dine headlines
Brugerne afkoder og vurderer på et splitsekund, om de vil bruge tid på dit content. Derfor bør du altid sikre dig, at dine headlines sidder lige i skabet. Særligt hvis du deler et link.
Hvis du vil have et par tips og tricks til at skrive gode headlines, så læs med her: Lynguide: Disse tips og tricks hjælper dig med at skrive en genial overskrift
7. Del også opslag i story
En god måde at få flere interaktioner på opslag, er ved at gøre endnu flere opmærksom på dit indhold. Videredel derfor også dine opslag fra feed i en story. Det øger chancen for likes, kommentarer og delinger.
8. Stil et spørgsmål
Det er ikke nogen helt dum idé at bede dine følgere om at like eller kommentere. Stil et spørgsmål, som lægger op til, at dine følgere skal svare i kommentarfeltet eller gennem likes.
Et eksempel kunne være “Hvilken farve kan du bedst lide?👇” eller “Er du også helt vild med den nye kollektion?❤️👍”. På sociale medier med mulighed for forskellige reaktioner kunne du skrive: “Hvad synes du om vores nyeste kollektion? ❤️ = elsker den, 👍= den er fin og 😥= ikke noget for mig, desværre.”
9. Interagér med dine følgere
En af de helt fantastiske ting med sociale medier er muligheden for interaktion. Udnyt den mulighed til at komme tæt på kunder og potentielle kunder. En dynamisk side med interaktioner belønnes desuden af nogle sociale medier. Sørg derfor for at svare alle, og giv dem unikke og brugbare svar. Som bruger opleves det desuden positivt, at man får svar på sine spørgsmål, hvilket øger chancen for yderligere og mere engagement fra følgerne.
/
Med disse 9 råd er du bedre rustet til at få flere personer til at like, dele og kommentere dine SoMe-opslag. Husk på, at det vigtigste er, at du finder netop den fremgangsmåde, som passer bedst til din målgruppe. Derfor er det vigtigt konsekvent at teste med forskellige posts og derefter analysere dataene.
Vil du blive klogere på SoMe-trends, så tag også et kig på vores blogindlæg om trends på sociale medier her.