Det skal du vide, hvis du vil i gang med Pinterest 

Q&A om den digitale, visuelle opslagstavle, Pinterest
Pinterest artikel kom i gang

Flere og flere virksomheder har fået øjnene op for Pinterest og de mange muligheder, mediet har. Overvejer du at gå i gang med Pinterest? Så bliv klogere på, hvad mediet kan her.

Pinterest er ikke den nyeste dreng i klassen blandt sociale medier. Ej heller endnu blevet blandt de største. Flere og flere kommer dog til eller ønsker at blive en del af det. Er du én af dem? Så læs med her. 

Hvad er Pinterest? 

Pinterest er et socialt medie, der fungerer som en visuel søgemaskine og personlig opslagstavle. Her uploader, deler, søger og gemmer ‘pinners’ (brugere) hver dag ‘pins’ (opslag) i form af billeder og videoer med inspiration og ideer til alt fra gør-det-selv projekter og boligindretning til madlavning, kunst og meget mere. Pinterest kan tilgås og benyttes både via computer og mobil og er perfekt til at dele, organisere og huske geniale ideer. 

illustration af pinterest

Hvilke muligheder er der på Pinterest? 

Der er et hav af muligheder på Pinterest. Her er listet en del af dem.

  • I dit feed vil ‘pins’ fra profiler og offentlige opslagstavler, du følger, dukke op. Det samme vil interessant indhold baseret på din tidligere aktivitet også.
  • Du kan søge efter både emner og profiler. 
  • Du kan dele inspirerende indhold i form af billeder og videoer
  • Du kan uploade indhold indenfor forskellige emner. 
  • Du kan optimere dit indhold efter de søgeord, du ønsker at blive fundet på. 
  • Du kan gemme inspirerende indhold (billeder, videoer og produkter) på din egen opslagstavle. Opslagstavler kan både være hemmelige og offentlige. 
  • Du kan organisere din opslagstavle i sektioner. 
  • Du kan re-pinne
  • Du kan annoncere som virksomhed
  • Du kan som virksomhed få indblik i performance og engagement 
  • Du kan som virksomhed få tilknytte hjemmesiden.

Hvilket indhold kan du lave på Pinterest?

Pinterest er et visuelt medie, der skal inspirere og give brugerne gode ideer. Derfor er mediet også beregnet til billeder og videoer. 

På Pinterest skelner man mellem følgende indholdstyper: 

  • Statiske pins: Ét billede 
  • Idépins: Op til 20 billeder, videoer og tekst. Ideelt til vejledninger og guides.
  • Videopins: Én video 
  • Produktpins: Mulighed for køb af produkter 
  • Produktpins med ‘prøv’-funktion: Mulighed for at prøve produkter virtuelt (kun nogle områder og kun på mobilenheder) 
  • Detaljerede pins: Synkroniserer med din hjemmeside fx. opskrifter (opskriftpins), blogindlæg (artikelpins) og produkter (produktpins). 
  • Samlingspins: Grupperede produktpins. 
  • Annonce-pins: Annonceret indhold. 

Hvor længe lever dit indhold på Pinterest? 

På mange sociale medier lever organisk indhold meget kort tid. Det er dog ikke tilfældet på PInterest. Her kan organisk indhold ‘leve’ i op til 3-4 måneder. Dette er markant længere end fx. på Instagram og Facebook. 

Hvor udbredt er Pinterest i Danmark?

Pinterest er ikke så udbredt i Danmark, som andre sociale medier. Dog er godt en million danskere er nemlig til stede, hvoraf størstedelen er kvinder.

Hvorfor skal man overveje Pinterest? 

Selvom Pinterest er mindre end andre sociale medier i Danmark, er det værd at overveje at komme i gang. Pinnerne er nemlig til stede for at få inspiration, og de står derfor med åbne arme overfor nye inputs, ideer og inspiration. Købelysten hos brugerne er også langt højere sammenlignet med andre sociale medier. Der er derfor ofte langt kortere fra eksponering til en ordre er gennemført. 

Vi håber, at I føler jer lidt mere rustet til at komme i gang med Pinterest efter at have læst vores lille Q&A. Skulle I få brug for hjælp til at komme i gang eller til at holde tilstedeværelsen kørende, så tilbyder vi hos ATAK Digital både hjælp til håndtering af virksomheders Pinterest samt annoncering.