Disse tips og tricks hjælper dig med at skrive en genial overskrift

En lynguide til overskrifter i content marketing
gode råd til gode overskifter

Uanset hvor god og genial din tekst er, kræver det en god overskrift, hvis din tekst overhovedet skal blive læst. Uden en god overskrift er det næsten umuligt at få folk til overhovedet at stoppe op og læse teksten.

God content marketing starter med en genial overskrift. Uden en god overskrift får du nemlig aldrig besøgende til at læse din tekst. Derfor er det vigtigt at kaste lidt (læs: meget) energi efter dine overskrifter og vide, hvad en god overskrift rummer. Desværre er der ikke en endelig opskrift på den gode overskrift. Der findes nemlig et utal af ordsammensætninger, der kan udgøre en helt genial overskrift.

Når det så er sagt, så er der alligevel nogle kendetegn ved gode overskrifter i content marketing og et par gode råd, der er værd at have for øje, når man skriver. Læs med her.

Den gode overskrift

1. Kort og præcist  

En god overskrift må hverken være for lang eller for ukonkret. Læseren afkoder lynhurtigt, hvad en tekst handler om. Derfor nytter det ikke noget med en kryptisk eller lang overskrift. Den skal derimod være kort, præcis og forståelig. 

2. Servér ikke det hele i overskriften 

Selvom en god overskrift ikke må være kryptisk, behøver du ikke servere al indholdet allerede i overskriften. Læseren skal nemlig ikke få serveret indholdet af teksten i overskriften, men derimod vide, hvad de får, hvis de klikker ind. Det er nemlig overskriften, der skal “lokke” og få læserne ind, men teksten der skal gøre læseren klogere. 

3. Overskriften skal være dækkende

Selvom overskriften skal lokke modtageren ind til selve teksten, må den ikke lokke så meget, at man ikke kan holde, hvad man lover. Overskriften skal nemlig være dækkende for indholdet i teksten, så modtageren ikke bliver skuffet. Har man lovet 3 gode råd, så skal teksten indeholde 3 gode råd. Har man lovet svar på et spørgsmål, så skal spørgsmålet besvares i teksten. Overskriften skal derfor nærmest skrige “klik på mig, så får du relevant og brugbar viden/indhold ud af det” 

4. What’s in it for me?

Det vigtigste at have for øje, når det kommer til gode overskrifter, er faktisk dette punkt. Når man laver overskrifter, skal man nemlig hele tiden have sin modtager for øje. Du skal vise modtageren, hvad han/hun får ud af lige præcis at klikke ind på din tekst, og du skal vise, at det er dig, der sidder inde med den viden, målgruppen har behov for. Modtagere er nemlig meget kritiske og tænker hele tiden “What’s in it for me?”. Hvis du i overskriften viser, at du har har det, målgruppen søger, så vil du også få flere kliks.

Sådan skriver du en genial overskrift

Men hvordan gør man så det? Der er nemlig ikke en endegyldig formel på den gode overskrift i content marketing, men her er nogle konkrete eksempler på gode overskrifter til content marketing. Måske du kan blive lidt inspireret?

Derfor… 

Det er (næsten) altid en god overskrift, hvis den indledes med et ‘derfor’. Særligt hvis sætningen holdes kort, præcis og efterfølges af indhold, der er relevant for målgruppen. Overskrifter, der indledes med et ‘derfor’ fortæller nemlig præcis, hvad modtageren kan forvente svar på. 

Eksempler på gode overskrifter med ‘derfor’

  • Derfor må du ikke glemme off-page SEO 
  • Derfor skal du være til stede på de sociale medier
  • Derfor skal du ikke sætte komma foran infinitiv
  • Derfor ranker din hjemmeside dårligt på Google 

Sådan …

Overskrifter, der indledes med ‘sådan’ fungerer også utrolig godt i content marketing, særligt hvis du har lavet en relevant guide til din målgruppe.  

Eksempler på gode overskrifter med ‘sådan’ 

  • Sådan laver du geniale overskrifter i content marketing
  • Sådan bliver du en haj til SEO 
  • Sådan kommer du i gang med Pinterest 
  • Sådan undgår du, at Google straffer din hjemmeside

Tal 

Tal fungerer også rigtig godt i overskrifter. Det bliver konkret, og som modtager ved man, præcis hvad man kan forvente, og hvor meget man skal igennem for at have fået de ønskede svar. 

Eksempler på gode overskrifter med tal 

  • 5 kommaregler, du aldrig må glemme 
  • 10 ting mange gør, men som Google straffer dig for 
  • 10 begreber du skal kende, når du arbejder med content marketing 
  • 8 råd til bedre overskrifter

Få… 

“Få” kan også fungerer rigtig godt i overskrifter. Det taler direkte til modtageren og opfordrer næsten modtageren til at klikke ind eller læse videre.

Eksempler på gode overskrifter med ‘få’

  • Få styr på komma med disse simple råd 
  • Få fantastiske overskrifter med disse gode råd 
  • Få styr på onsite SEO – Trin for trin 
  • Få flere leads med konverteringsoptimering

Disse… 

Overskrifter, der indledes med ‘disse’ fungerer også rigtig godt i content marketing. Som nogle af de andre indledende ord, så fortæller ‘disse’, hvad man som modtager kan forvente. Hvis overskriften samtidig lover informationer, som modtageren forventes at have brug for, så er der stor sandsynlighed for at fange modtagerens interesse.

Eksempler på gode overskrifter med ‘disse’ 

  • Disse SEO-fejl begår mange virksomheder
  • Disse typer overskrifter fungerer bare
  • Med disse overskrifter får du kløerne i kunderne  
  • Disse kommafejl begår næsten alle 

Spørgsmål …

Spørgsmål kan også fungere rigtig godt som overskrifter i content marketing. Ved at stille et spørgsmål, indikerer man overfor modtageren, at de får svaret på spørgsmålet og dermed noget ud af at klikke ind. Spørgsmål kan også bruges til at være lidt kæk og drille modtageren lidt. Fx. ved at tale til målgruppens svagheder eller frygt for svagheder. 

Eksempler på gode overskrifter med spørgsmål 

  • Laver du også altid disse kommafejl? 
  • Kan du mon huske alle kommareglerne? 
  • Husker du den kommaregel, alle glemmer?