Udgående link
Hvad er udgående links?
Udgående links går også under navnet outbound links og omhandler links på din hjemmeside, som linker til andre hjemmesider. Det kan med andre ord refereres til anbefaling af en anden hjemmeside, hvilket er den opfattelse søgemaskinerne har, når der anvendes udgående links.
Ved at anvende udgående links giver du dine brugere mulighed for at læse mere om det, du beskriver i dit content. Det er med til at øge brugernes engagement, hvilket styrker din sides troværdighed og dermed sender et positivt signal til Google. Dette er selvfølgelig under forudsætningen af, at du linker til troværdige og relevante sider. På den anden side, kan et udgående link føre til, at brugeren forlader dit website uden at vende tilbage. Det handler derfor om en balance, men det er et punkt inden for SEO, som man skal have med i sine betragtninger. Udgående links er ikke alene content i form at tekster, men også samarbejdspartnere, leverandører etc. Hvis du har dine samarbejdspartneres logoer på din hjemmeside, kan du linke til dem, og bede dem om at gøre det samme, så du også får en “anbefaling”/linkjuice.
Derfor anbefales det, at du implementerer udgående links i brødteksten, når det er relevant for dine brugere, f.eks. til leverandører, producenter eller for at give yderligere informationer om emnet eller understøtte salgsargumenter. Det er vigtigt, at du undgår at linke blot for at linke, da det skal forblive relevant for dine brugere.
Hvordan kan udgående links påvirke din SEO?
Som udgangspunkt er udgående links vigtige i forbindelse med søgemaskineoptimering. Hvor et indgående links bidrager til dit websites høje rangering i Googles søgeresultater, så har et udgående link ikke helt den samme effekt. Alligevel spiller udgående links en essentiel rolle, da de sender et signal til Google om sidens relevans, som påvirker hjemmesidens generelle placering i søgeresultaterne. Ved at skabe en balance mellem indgående- og udgående links skabes der også en troværdighed.
Et udgående link er med til at fortælle Google, hvad din hjemmeside handler om ved at analysere ankerteksten og indholdet på siden, der linkes til. Et udgående link bør altid have et formål og ikke bare et link til f.eks. dr.dk grundet sidens anerkendelse. Derfor er relevans altid ‘key’, når det kommer til udgående links. Hvis du sælger et produkt eller en service, hvor der er foretaget en omfattende undersøgelse/statistik på en anerkendt hjemmeside, kan det udgående link bruges som et salgsargument, og der vil være en relevans.
Tilbage til ordbog