SEO lingvistik
Hvad er SEO lingvistik?
Arbejdet med søgemaskineoptimering har taget kvanteskridt igennem de senere år, og Googles forsøg på at få os til primært at målrette vores tekster til mennesker er uundgåeligt. I dag er en god SEO-tekst nemlig en tekst, som tager udgangspunkt i et søgeord, men som har et klart budskab, relevante afsnit og er grammatisk korrekt og uden fejl. Selvom der tage udgangspunkt i et søgeord, må det ikke optræde for hyppigt.
Lingvistik defineres som sprogvidenskab og studiet af sprogs struktur, betydning og funktion, hvilket nærmest passer som fod i hose med SEO. Lighederne stopper heller ikke der, for der er flere ligheder, der bør kunne få en SEO tekstforfatter til at spærre øjnene op og (forhåbentligt) lytte efter.
Det er vigtigt at tilpasse tekstens sprog til modtageren, uanset hvem modtageren er, for så kommer budskabet nemmere i mål. Dette gøres ifølge lingvistikken bl.a. ved at tilpasse tonen i teksten til modtageren vha. tegnsætning, ordvalg, grammatik og sætningsformer – værktøjer som de fleste tekstforfattere bør kunne til fingerspidserne.
Tegnsætning og grammatik skal som udgangspunkt være korrekt, med mindre man skriver til visse målgrupper, hvor talesprog kan have en effekt, men det er dog værd at bemærke, at Google bruger korrekt tegnsætning og grammatik til at vurdere tekstens kvalitet, hvorfor korrekt brug bør være udgangspunktet.
Sætningsformer og ordvalg er til gengæld et af de områder, hvor man kan give sin tekst et ekstra pift, og der hvor tekstforfatteren har de største muligheder for at udfolde sig. Ordvalget er den del af lingvistikken, som er nærmest beslægtet med søgemaskineoptimeringens søgeord, både når det drejer sig om søgeordene som søgeordsanalysen dikterer, men også når det drejer sig om de resterende ord og deres semantiske betydning, der sætter kontekst og tonen i teksten.
Hvordan hænger lingvistik sammen med SEO?
Når disse værktøjer skal fusioneres med SEO, skal man pludselig til at skrive til mere end én målgruppe, fordi Google også bør opfattes som en meget specifik målgruppe, hvilket straks gør det langt sværere at skrive en tekst, fordi den skal tilfredsstille begge målgrupper. SEO har altid handlet om at gøre tekster forståelige over for primitive søgemaskiner, men sådan er det ikke nødvendigvis længere.
På trods at dette bør søgemaskineoptimering stadig tage udgangspunkt i en søgeordsanalyse og research om, hvordan folk søger efter de produkter og tjenester, der tilbydes af din forretning. Det er vigtigt, at jeres website taler samme sprog som de mennesker, der leder efter jeres produkter og services.
I denne forbindelse er det også vigtigt at fremhæve en af de største udfordringer ved at optimere et website. Der er nemlig ofte stor forskel på, hvordan en fagmand italesætter produkter og services, og hvordan en forbruger gør det. En forbruger ville eksempelvis søge efter ”kopimøbler”, hvor virksomheden ikke kan lide den lidt negative klang i ordvalget, men i stedet ønsker at bruge den mere sofistikerede ”replika”. Denne form for principfasthed kan potentielt koste virksomheden et stort antal besøgende.
Hvis de valgte søgeord tilfældigvis er lange søgefraser, så kan det også give visse begrænsninger i denne fusionering, men med den seneste tids udvikling behøver det eksakte søgeord ikke altid at stå på den eksakte måde x antal gange i teksten, men må meget gerne ændres i rækkefølge og på endelser, hvis det får sætningen til at flyde bedre, hvilket er en positiv udvikling for SEO.
Skal jeg skrive til Google eller til menneskene?
Svaret er, at du skal skrive til begge. Du skal bruge SEO principper til at formidle et budskab til målgruppen. Vi skal stadig fokusere på optimering af teksten med udvalgte søgeord, men have in mente at en person også skal føle sig velinformeret og oplyst, når han eller hun har læst teksten. At beherske denne kombination er hvad der gør en SEO tekstforfatter god – at være i stand til at målrette teksten til søgemaskiner uden at gå på kompromis med kvaliteten af teksten.
Jeg mener også, at søgemaskineoptimering bør introduceres som en måde at fortælle det åbenlyse med klar tale og specifikke nøgleord på i stedet for optimering af tekster til søgemaskiner, hvilket vil give en tekstforfatter et langt mere kvalitativt udgangspunkt.
Tilbage til ordbog