Organisk trafik
Hvad er organisk trafik?
Organiske søgeresultater udgør organisk trafik. Organisk betyder “naturligt”, hvilket vil sige, at et organisk søgeresultat vises, fordi det er relevant i forhold til den søgning, som brugeren har foretaget. Ved at imødekomme brugerens søgeintention, kan man derfor rangere højere i søgeresultaterne, men Google Ads-annoncerne vil ligge over de organiske søgeresultater.
Det modsatte af organisk trafik er betalt trafik (paid search). Denne form for trafik er resultatet af, at en bruger klikker på din annonce. Man kan få betalt trafik ved at annoncere på sociale medier, nyhedsmedier og på søgemaskiner. Betalt annoncering på søgemaskiner kan ske gennem Google, Bing, Yahoo! etc. Det vil fremgå med et tag – fx annonce, ads, sponsoreret så fremdeles.
Gratis og længerevarende trafik
Virksomheder foretrækker ofte at blive vist via organiske søgeresultater, da der her er tale om gratis og længerevarende trafik, som kan optimeres vha. søgeordsoptimering (SEO).Ved at have styr på hjemmesidens SEO bidrager det til en bedre placering i Googles søgeresultater, hvilket resulterer i mere synlighed og i sidste ende mere organisk trafik. Hvor højt ens hjemmeside ligger i de organiske søgeresultater er en indikator for, hvor godt dit indhold (content) på din hjemmeside er. En stor mængde organisk trafik er nemlig et udtryk for, at brugerne syntes din hjemmeside er nyttig, hvilket er noget Google vægter meget højt. Google tracker på brugeradfærden, når der klikkes ind på en hjemmeside og beregner herefter en ranking. Hvis du har relevant og optimeret indhold, kan du øge sessionsvarigheden og antallet af sidevisninger, når brugeren bevæger sig rundt på siden. Det kan medvirke til en lavere afvisningsprocent, og dermed er det et klart signal overfor Google, at brugere der tilgår din hjemmeside, finder det de søgte efter.
I modsætningen til betalt trafik, så tager det længere tid for organiske søgeresultater at opnå en høj placering i Googles søgeresultater. Dog er organisk trafik yderst værdifuldt på den lange bane, da man ikke skal betale for at beholde en topplacering i Google, som er tilfældet med betalt trafik. Ved at yde den rette indsats og styrke hjemmesiden med relevant content, søgeordsoptimere landingssiderne, linkbuilde etc. kan du øge eller vedligeholde dine organiske placeringer.
Opsummering
Det vil sige, at hvis man ønsker længerevarende organisk trafik til sin hjemmeside, så skal man fokusere på at optimere hjemmesiden, således det fører til en højere placering i Googles søgeresultater.
Anbefaling
I forbindelse med SEO anbefales det, at man også anvender Google Ads, da man på denne måde kan øge trafikken, fordi der er mulighed for at få to placeringer på første side, når brugeren indtaster en forespørgsel på Google.
Tilbage til ordbog