Content

Hvad er content, og hvorfor skal kvaliteten være høj?

Content er et ofte brugt begreb inden for SEO-verdenen. Direkte oversat betyder content ”indhold”, og det er præcis, hvad det er i SEO-sammenhænge – nemlig indholdet på en hjemmeside. Content bruges også i andre afskygninger i form af billeder og videoer. Begrebet er derfor aktuelt inden for alt, hvad der har med digital markedsføring at gøre – Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, blog, nyhedsmails, opslag på sociale medier etc. Du har måske hørt om frasen “content is king”, og der er noget om snakken.

Tekst-content på din hjemmeside er det vigtigste

En sides content kan bestå af både billeder, tekst, videoer, streamet musik osv. I SEO øjemed er det teksten, som er interessant simpelthen fordi, det er tekst, som søgemaskinerne går op i. Når Googles algoritme arbejder på at finde det bedste match for et bestemt søgeord, er det ved hjælp af tekst.

Det kan derfor godt være, at du har en video på din hjemmeside, der viser præcis, hvordan man bygger sit eget fuglehus, men hvis den ikke ledsages af tekst, vil den ikke optræde i søgeresultaterne (SERP’erne), når en bruger søger på ”hvordan, man bygger sit eget fuglehus”.

Mange hjemmeside-ejere opfatter ikke, hvor vigtig teksten er. De tænker hovedsageligt på det grafiske udseende, hvilket naturligvis også er vigtigt, men hvis det handler om at rangere så højt som muligt, er det content-teksten, der hovedsageligt skal fokuseres på.

Hvordan får man content af høj kvalitet?

Først er fremmest er det naturligvis godt at nævne søgeordet i teksten. Ellers kan Google ikke vide, at din side er relevant i forbindelse med en bestemt søgning. Amatører inden for SEO forsøger sig med at skrive det samme søgeord rigtig mange gange.  Mens hyppigt brug af et bestemt søgeord giver sidens content relevans i forhold til specifikke søgninger, så skal man også være påpasselig med overdreven brug af søgeord i sidens content. Google kan nemlig godt se, om teksten i sidens content giver mening eller ej. Brug derfor helst kun søgeord, når det giver mening. Overdreven brug af søgeord kan medføre “keyword stuffing”, og det slår Google hårdt ned på, da man ikke skal prøve på af “snyde” algoritmen. Derfor skal der være en god balance, og der skal tages stilling til søgeordstætheden i teksten.

SEO tekstforfattere er eksperter i at få flettet et bestemt søgeord ind i content, så det giver mening både for brugeren og for Google – og så det samtidig bliver nævnt ofte nok til at få en indflydelse på rangeringen. Google opfordrer selv ejere af hjemmesider til at skrive tekst til mennesker og ikke til robotter.

Google går også meget op i korrekt sprog.

Det er sjældent, at højtrangerende sider har fejlfyldt content. Det har stor betydning for din sides rangering, at sidens content ikke er fyldt med stavefejl og grammatiske fejl. Da det ikke er alle, der har tiden eller evnen til at producere korrekt skrevet content, får de SEO-tekstforfattere til at udføre opgaven for dem.

Disse to ovenstående regler kan sagtens komme i konflikt. Det er nemlig ikke alle Google-brugere, der kan stave, og man kommer ofte ud for, at det mest brugte søgeord er en fejlstavning. Derfor kan man tvinges til at inkludere ”fejl” i sit content, simpelthen fordi, det korrekt stavede søgeord ikke ville rangere ligeså højt.

Tilbage til ordbog