Sænk din CPC på Google Ads med disse 5 tricks

... helt uden at sænke dine bud
sænk cpc artikel foto

CPC er en forkortelse for cost per click og refererer til, hvor meget der betales for hvert klik på en annonce. Derfor er det nødvendigt at holde øje med sine CPC-priser fra Google Ads for at sikre din virksomheds positive og synlige resultater. Det kan nemlig blive en bekostelig omgang, hvis ikke man har styr på, hvordan man får mest muligt ud af sine annoncer.

Her får du fem gode tips til effektiv annoncering, der sænker din CPC på Google Ads – uden at gå på kompromis med dine bud.

1. Udnyt og optimér din Quality Score

Din kvalitetsscore eller Quality Score, som det officielt betegnes, bør være en værdifuld del af din Google Ads-strategi. Quality Score fortæller noget om, hvilken relevans Google tillægger både dine søgeord, landingsside og annoncer. Derfor har Quality Score en indflydelse på, hvilken position dine annoncer får og ikke mindst, hvor meget du skal betale for hvert enkelt klik. Her gælder det, at des højere din kvalitetsscore er, des højere bliver din annonceplacering og des lavere bliver din CPC.

Hvis du vil have indflydelse på din Quality Score anbefales det, at du laver målrettede annoncer og tilpasser dem efter hyppige Google-søgninger.

2. Brug long-tail keywords

Når du forsøger at sænke din CPC handler det om at tænke strategisk over de søgeord, du byder på. Indimellem kan det dog også betale sig at tænke ud af boksen. Ofte oversete søgeord er dem, der består af fire eller flere ord; søgeord, som går under betegnelsen ‘long-tail keywords’.

Hvis du endnu ikke byder på disse, kan det være en fordel at begynde på det. Der er nemlig generelt færre søgninger på dem, hvilket betyder, at der også er mindre konkurrence om dem, og at de er billigere end andre lignende, men kortere søgeord. 

Long-tail keywords kan have den konsekvens, at de ikke fører nær så mange til din annonce som kortere søgeord gør, men til gengæld er søgeresultaterne mere specifikke, hvorfor de kan være mere omkostningseffektive og føre til billige konverteringer. Sørg blot for, at ordene har en vis søgevolumen ved at lave grundig research, før du byder på dem.

3. Brug negative søgeord

Du kan begrænse dine resultater ved at inddrage negative søgeord til din annoncer. Det betyder, at du kan udvælge ord og fraser, som du ikke vil have knyttet til dine annoncer. Dermed er du med til at sikre, at bestemte søgeord ikke tager unødige penge fra dit budget. 

Et eksempel kunne være, at du tilbyder en vare eller en service, som der kræves betaling for. Hvis nogen søger på en gratis service/vare, som kunne knyttes til din virksomhed, så kan du risikere at dukke op i søgeresultaterne. Dette vil dog være spild af budget, da hverken kunden eller virksomheden får det, de ønsker.

Det er en god idé at tilføje negative søgeord til sin kampagne fra begyndelsen. Løbende kan du genoverveje eller eventuelt ændre søgeordene, så du altid sørger for at udelukke unødige og omkostningsfulde søgeord fra dine annoncer. Søgeord/søgetermer, som man ikke umiddelbart kan gennemskue i starten, kan man løbende tilføje til negative søgeord i takt med, at man optimerer sine annoncer.

4. Målret annoncer efter geografi

Hvis du vil mindske din CPC og opretholde en effektiv annonceringsstrategi, så giver det god mening med målrettet og geografisk annoncering. Dette er især relevant, hvis der er tale om et produkt eller en service, som kun tilbydes i et specifikt, geografisk område.

Du kan blandt andet forsøge at nævne et bynavn i dine annoncer. Du kan også ændre kampagnens geografiske indstillinger, så annoncerne kun når ud til potentielle kunder.

5. Vær selektiv omkring din målgruppe

Jo bredere din målgruppe er, jo højere bliver din CPC. Derfor er det vigtigt at huske, at en bred målgruppe er ikke er ensbetydende med, at dine annoncer vil klare sig godt. Tværtimod kan din CPC blive alt for høj, hvis ikke du begrænser målgruppen for dine annoncer. Lav derfor en grundig analyse og strategi for, hvem du gerne vil nå ud til. Definér således din ønskede målgruppe med fokus på faktorer som alder, køn, interesser, lokation og lignende. Således spilder du ikke unødvendige annoncekroner, men opretholder til gengæld en effektiv annoncering. Det anbefales, at du under målgrupper vælger “observation”, således at du kan få god viden om de målgrupper, som genererer konverteringer, klik etc.. Hvis man fra start vælger “målret annoncer” til en målgruppe, og denne er alt for snæver, så kan man komme ud for, at annoncerne ikke performer som ønsket. Det handler som så meget andet om at kende sin målgruppe, hvorfor “målret annoncer” godt kan være en start. Forestil dig at du har et nicheprodukt til forældre, så kan man målrette annoncer til forældre, forældre til spædbørn etc.