Sådan laver du knivskarpe CTA'er

CTA-guide
Guide til bedre CTA'er

Skarpe, relevante og fokuserede CTA’er (call to action) er vigtige i online markedsføring, da manglende eller dårlige CTA’er kan betyde et tab af kunder eller potentielle kunder

CTA eller call to action er et vigtigt element i fx Google Ads-annoncering, SoMe-annoncering og på hjemmesider. Det er nemlig gennem knivskarpe CTA’er, at man får brugerne til at handle på den ønskede måde. CTA’er kan være mange forskellige fremhævede elementer, der er tydelige for modtageren. Det kan fx være en knap, links eller en fremhævet sætning, hvor det fremgår, at man fx skal:

  • Klikke for at spare 50%
  • Dele indhold
  • Tilmelde sig nyhedsbrev
  • Forudbestille en vare
  • Købe en vare
  • Booke en oplevelse
  • Følge på sociale medier
  • Læse mere om et emne
  • Blive klogere på et emne
  • Kom i gang med xx
  • Få 3 tilbud på en ydelse
  • Få en prøveperiode gratis
  • Downloade indhold

1. Hav et klart budskab

Når du skal udforme CTA’er er det først og fremmest vigtigt at finde et klart og tydeligt budskab, der matcher dine mål. Gør derfor op med dig selv, hvilke mål du har, og hvad du ønsker, at brugerne skal foretage sig, når de møder annoncen eller landingssiden. Skal brugeren købe, downloade, tilmelde sig, booke, læse mere, blive klogere på eller måske indhente tilbud?

2. Brug ord, der opfordrer til handling

Da CTA handler om at få brugerne til at handle, er det vigtigt at bruge handlingsorienterede ord/verber. Brugeren skal ikke være i tvivl om, hvilken handling der opfordres til, og hvad brugeren kan forvente at få ud at det ved at udføre handlingen.

3. Skriv i bydeform

Skarpe CTA’er står som regel i bydeform, da det er et sprogligt virkemiddel, der effektivt markerer påbud og dirigerer modtageren, så en ønsket handling udføres. Bydeform har samtidig den fordel, at du bliver tvunget til at holde budskabet kort og præcist. Det er nemlig svært at skrive en lang og indviklet sætning i bydeform.

Eksempler på bydeform

  • Køb
  • Download
  • Tilmeld
  • Book
  • Læs
  • Bliv
  • Kom
  • Lær

4. Hav fokus på modtageren og dens udbytte

En god CTA handler ikke kun om at tydeliggøre, hvad brugeren skal gøre. Det er også relevant at påpege, hvad modtageren får ud af at foretage handlingen. Får brugeren måske 50% på sit første køb, eller er prøveperioden gratis, er det vigtigt at fremhæve det. Hvis det ikke er køb eller bookinger, men derimod viden, som brugeren får, er det vigtigt at fremhæve, hvilket udbytte brugeren kan forvente af at læse eller downloade indhold.

Eksempler

  • Køb i dag, og få 50%
  • Få 50% på dit første køb
  • Få en gratis prøveperiode
  • Prøv produktet gratis i 30 dage
  • Lær at fastholde dine kunde
  • Bliv ekspert i at opsætte Facebook-annoncer

5. Tal til modtagerens udfordringer

En god CTA kan med fordel også tale ind i de udfordringer, som modtageren måske står i, og hvor produktet eller viden kan løse det. Du kan tale til modtagerens udfordringer ved at stille spørgsmål.

Eksempler

  • Træt af bukser, der stumper? – Køb bukser der passer dig
  • Trænger du til ferie? – Book et weekendophold her
  • Skal du flytte? – Book flyttefirma i 5 timer
  • I tvivl om studievalg? – Book et møde med en studievejleder

6. Fremhæv CTA med kontraster

CTA’er skal skabe blikfang. For at få mest mulig effekt af dine knivskarpe CTA’er er det derfor vigtigt, at de træder tydeligt frem for modtageren. Du skal sørge for, at CTA’en adskiller sig fra det øvrige design på hjemmesiden eller annoncen. Det kan du gøre ved benytte kontrastfarve, og ved at sikre dig, at selve CTA’en er markeret på en måde, så man ikke er i tvivl om, at man kan klikke.

7. Tænk over, hvor du placerer CTA

Det er vigtigt at tænke over, hvor du placerer CTA-knappen. Det skal være der, hvor brugerne ser dem. Hvor det præcis er, afhænger naturligvis meget af, hvilken type CTA, om det er annonce eller hjemmeside, samt hvilken type virksomhed der er tale om. På hjemmeside er det fx relevant i topmenuen og på forsiden. Det gængse er at placere CTA “above the fold”, så man hurtigt kan foretage handlingen. CTA skal altså ikke komme i bunden, medmindre der er et godt argument. I annoncer er det ofte prædefineret, hvor CTA-knapperne er placeret.

8. Test forskellige CTA’er

For at sikre sig de bedste resultater og den største konvertering, er det en god idé at arbejde med flere forskellige CTA’er og køre A/B-tests.