Hvis du har en webshop, så anbefaler vi, at du som minimum anvender Google Shopping. Det visuelle aspekt i annoncering er vigtigt, når en bruger shopper online.
Hvis du driver en e-commerce-virksomhed, er det essentielt at anvende shopping-kampagner, så du får dine produkter visuelt frem for din målgruppe, mens de søger på Google. Det kræver dog oprettelse af Google Merchant Center og et Shopping-feed til fx Shopify eller Woocommerce, som efter Googles godkendelse linkes til din Google Ads-konto.
Med Google-Shopping vises dine produkter, priser og mærkenavn, før potentielle købere lander på din hjemmeside.
Du kan skille dig ud blandt dine konkurrenter, så brugeren udfører en transaktion på din hjemmeside. Produkter med udsalg får et tag/etiket, og der er mulighed for at vise anmeldelser. Endvidere kan du få flere visninger på samme tid. En anbefaling er at komplementere shopping-delen med searh-kampagner – More Real Estate.
I eksemplet herunder søges der efter løbesko, hvor annoncer fra et brand optræder tre gange i shopping og øverst i søgeresultaterne (orange). Der er udsalgsetiket på shopping-delen, og der er brugt annonceudvidelser i search-delen (billedudvidelse og undersidelinks). Endvidere er søgeordet fremtrædende i beskrivelsen, hvor denne er markeret med fed. Et andet brand (grønt) har ligeledes visning på shopping og søgeresultaterne, men de har ét produkt vist i shopping og ingen annonceudvidelser for søgeordsannoncen. Nogle annoncer kan også få vist anmeldelser, men til dette har Google nogle krav.
Den vigtigste parameter i shopping
Prisen for et produkt i Google Shopping er det vigtigste parameter, hvorfor den bedste placering ikke er en garanti for en transaktion. På trods af at en virksomhed kun har én visning i shopping, og at søgeordsannoncen er placeret under konkurrenternes, kan man argumentere for, at et brand har en høj chance for en konvertering grundet brandværdien. Derfor er der flere aspekter, som spiller ind, men brugerne er oftest prissøgende, medmindre de har en konkret præference til et bestemt mærke.
Prisen er også med til at afgøre klikraten, da en alt for høj pris vil resultere i, at brugeren ikke klikker ind på din annonce. Hold øje med prisudviklingen for konkurrenterne, da det har betydning for din performance. Hvis et produkt får en masse visninger, men performer dårligt (lav CTR), vil det have indflydelse på rangeringen og derigennem klikprisen.
Anbefalinger til Google Shopping
- Hold løbende øje med konkurrenternes priser (især hvis det er eksakt samme produkt).
- Optimer produkttitlerne med afsæt i produktet og ikke alene brandet.
- Implementer negative søgeord.
- Vælger man en manuel tilgang til buddene, bør man se nærmere på benchmark for branchen.