Budjusteringer på geografi i Google Ads - giver det mening?

Øg dit bud på det område der giver dig konverteringer
15/12/2022 · Paid search
15/12/2022 · Paid search

Læs med her så du kan optimere brugen af dit Google Ads-budget ved at justere dine bud på målretningsområder, som genererer salg, leads etc. til din virksomhed.

Geografiske områder i Google Ads vælges, når der opsættes en kampagne. Optimering af budjusteringer for geografien er et område i Google Ads-optimeringen, som mange tager for givet, men det er et punkt, der bør indgå, da det kan hjælpe dig, som annoncør, med at generere flere konverteringer. 

Granulering af geografiske områder

En virksomhed med virke i hele Danmark, vil typisk vælge ‘hele Danmark’ og gemme indstillingen – men kan det gøres smartere? Ja, det kan det, og det bør det. Målet med annonceringen er oftest at generere salg eller kundeemner (leads), hvorfor en granulering af geografien kan åbne døren til yderligere optimering af kontoen og brugen af budgettet.

For en landsdækkende virksomhed anbefales det, at man – som minimum – opdeler områderne i regionerne; Hovedstaden, Sjælland, Midtjylland, Syddanmark og Nordjylland. Når annoncerne har kørt med dette setup og data er indsamlet, kan man evaluere resultaterne, der vises i rapporten for geografiske områder.

Case

Kunden yder landsdækkende service i forbindelse med rengøring af udearealer. Kunden har hovedsæde i Jylland, hvorfra personalet dagligt kører ud til private og erhvervskunder i hele Danmark. Hidtil var geografien valgt som ‘hele Danmark’, hvorfor det ikke giver rige muligheder for at lave budsjusteringer. Ovenstående setup blev implementeret på region-niveau, og data blev indsamlet over tid.     

Efter en dybdegående analyse af data for geografien og hver enkelt kampagne (klik, eksponeringer, CTR, CPC, priser, konverteringer etc.) viste resultaterne, at Region Nordjylland og -Hovedstaden genererede flest konverteringer til en fornuftig pris. Ud fra disse data blev buddene hævet  x-antal procent for disse områder, således at budgettet kunne bruges mere effektivt på de mest konverterende områder. Efter denne optimering resulterede det i flere konverteringer tættere på kundens hovedsæde, hvorfor det rent økonomisk også besparer kunden for kørselspenge og tid.

Geografi med afsæt i radius

Med geografiske områder er det også muligt at anvende ‘radius’ frem for ‘lokation’. Hvor ‘lokation’ anvender et specifikt område (by, region eller land), kan det for nogle annoncører være fordelagtigt at vælge ‘radius’. Hvis man er en lokal forretning med én butik eller en kæde med franchises, kan man med fordel vælge en radius ud fra adressen på fx 15-20 km. Hvis radius vælges, bør du vurdere, hvor langt din kunde er villig til at køre/du er villig til at køre efter en kunde. Ud fra disse radiusspecifikke lokationer, kan man også justerer sine bud.