Google har netop i sidste uge meldt ud, at Google AdWords nu bliver til Google Ads. Samtidig lanceres et nyt og mere simpelt logo.
Google Adwords kom til verden for næsten 18 år siden, og siden da har meget ændret sig. Både måden forbrugerne søger på, hvilke enheder de bruger, interfacet som er forbedret samt de mange muligheder for annoncering via Adwords, som med tiden er kommet til. I starten af Google Adwords’ levetid var formålet at levere nyttige og relevante annoncer på søgenetværket.
Siden da er annonceringsmuligheder som videoannoncering på Youtube, annoncering på Google Displaynetværket, app-annoncering, Gmail annoncer, shopping-annoncer og meget mere kommet til.
Fokus på de mange annonceringsfunktioner på Google
Grunden til denne rebranding fra Google Adwords til Google Ads skal vi finde i de sidste fem bogstaver ”words”. Som Google selv udtaler, så skifter forbrugerne hurtigt fra en produktsøgning til at se en video, browse efter indhold, spille spil og meget mere. Det betyder at mulighederne med annoncering er større, men også langt mere kompleks.
Formålet nu, er at annoncører skal have muligheden for at kunne levere værdifulde, troværdige annoncer og de rigtige oplevelser for forbrugere på tværs af enheder og kanaler. Det betyder, at associationen til tekst i navnet Adwords, gerne skal væk. I stedet skal navnet repræsentere hele spektret af annonceringsmuligheder, som Google tilbyder i dag.
Det er Googles håb, at dette nye, enklere navn vil indebære forståelse og lade døren stå åben for at udvide annonceringsmuligheder uden forvirring i fremtiden.
Den 24. juli 2018 træder det nye navn og format i kraft. I løbet af denne måned kommer vi til at høre en masse nyt fra Google – blandt andet nye annonceringsmuligheder. Vi glæder os til at følge udviklingen.
Af Stephanie Fuglsang
Google Ads specialist