Facebook er gradvist ved at koge deres kampagnemålsætninger i Meta Annonceadministrator ned fra 11 til 6. Formålet er at forenkle målsætningerne, så det bliver nemmere for dig som annoncør at vælge de målsætninger, der passer bedst til de mål, du vil opnå med Facebook Ads.
De 6 nye kampagnemålsætninger er
- Kendskab
- Trafik
- Interaktion
- Promovering af app
- Leads
- Salg
Nedenfor kan du skabe dig et overblik over, hvilke af de tidligere 11 målsætninger, som de 6 nye vil dække over. Nogle af de tidligere kampagnemålsætninger er i stedet blevet til en funktion eller optimeringsindstilling, som du kan tilvælge, når du opretter et annoncesæt. Det vil sige, at du kan tilpasse din kampagnemålsætning med funktioner og optimeringsindstillinger og på den måde gøre din målsætning mere skræddersyet. Eksempelvis kan du vælge “kendskab” som kampagnemålsætning og derfra vælge “rækkevidde” som optimeringsindstilling efterfølgende – smart!
– At Meta har valgt at reducere udvalget af kampagnemålsætninger har gjort det mere simpelt for annoncører at finde den målsætning, der passer bedst til det, de vil opnå. Det gør arbejdet med annoncering nemmere, da overflødige og gentagne muligheder er fjernet, og da de 6 nye målsætninger relaterer sig bedre til virksomhedens overordnede marketingstrategi, siger Head of Social hos ATAK Digital, Sebastian Dyrgaard.
Hvorfor er det vigtigt at vælge den rette kampagnemålsætning?
At vælge den rette målsætning for din kampagne er afgørende for, hvorvidt din kampagne får succes – og om du lykkes med at opnå den ønskede ROAS for dine kampagnepenge. Det er derfor vigtigt at tage et grundigt kig på din virksomhed og det ønskede outcome for din kampagne. Vælger du en forkert målsætning i forhold til din virksomhed eller brand, kan du risikere, at din kampagne ikke bærer frugt, og dine kampagnepenge vil være spildt.
Måske din målsætning er at opnå konverteringer, og her ville du naturligt vælge “salg” som kampagnemålsætning. Men det er ikke altid så simpelt – særligt når det kommer til annoncering på de sociale medier. Hvad hvis din virksomhed er nystartet og har en lav kendskabsgrad blandt din målgruppe? Det kan være udfordrende at få målgruppen til at købe ved annoncevisningen, hvis de slet ikke kender til din virksomhed. Er din virksomhed nystartet kan derfor måske være en god ide at starte med “kendskab” om din kampagnemålsætning, inden du går mere målrettet efter konverteringer. På den måde opbygger du kendskab mellem dit brand og din målgruppe, hvilket er et godt udgangspunkt for at sælge senere hen.
Hvilken kampagnemålsætning skal du vælge?
Når det kommer til markedsføring på sociale medier handler det i høj grad om at opbygge en relation til din målgruppe. Husk på de tre nøgleord: know, like, trust. Din vigtigste opgave er at sørge for, at din målgruppe kender til dit brand, kan lide dit brand og stoler på dit brand. Dette skal du huske på, når du opsætter dine annoncer.
Nedenfor gennemgås hver enkelt nye kampagnemålsætning, så du kan få det fulde overblik.
1. Kendskab
Dækker over tidligere målsætninger:
- Kendskab til brand
- Rækkevidde
- Videovisninger
- Forretningstrafik
Vælg denne målsætning hvis du ønsker, at udbrede kendskab til din virksomhed/dit brand blandt din målgruppe. Dette kan være en god målsætning til nystartede virksomheder med relativ lav kendskabsgrad hos målgruppen, da din annonce vil vises til mange brugere. Tænk dette med i indholdet i annoncen og sørg for den ikke bliver “sælgende” men nærmere relationsskabende.
2. Trafik
Dækker over tidligere målsætning:
- Trafik
Vælg denne målsætning hvis du ønsker at øge trafikken til en onlinedestination. Dette kan være til din hjemmeside, en bestemt produktside, din app eller blot din Facebook-side. Der er ikke sket synderlige ændringer i denne kampagnemålsætning, da ‘trafik til en hjemmeside’ er en af de mest populære målsætninger blandt annoncører.
3. Interaktion
Dækker over tidligere målsætninger:
- Interaktion
- Videovisninger
- Beskeder
- Konverteringer
Vælg denne målsætning hvis du ønsker at vise din annonce for de personer i din målgruppe, der er tilbøjelige til at udføre en handling på annoncen eller på din hjemmeside. Dette kan eksempelvis være at skrive sig op til et nyhedsbrev eller blot sende en besked i Messenger.
4. Leads
Dækker over tidligere målsætninger:
- Leadgenerering
- Beskeder
- Konverteringer
Vælg denne målsætning hvis du ønsker at generere leads til din virksomhed via beskeder, telefonopkald eller tilmeldinger. Annoncen vil derfor blive vist til personer i din målgruppe, der er tilbøjelige til at give oplysninger til en virksomhed, de er interesserede i. Dette giver dig et godt sted at starte i forhold til at skabe kontakt til nye leads.
5. Promovering af app
Dækker over tidligere målsætning:
- Installationer af app
Vælg denne målsætning hvis du ønsker at få personer i din målgruppe til at installere din app eller udføre en bestemt handling i din app. Denne målsætning afviger en smule fra den tidligere målsætning “Installation af app”, da denne også henvender sig til brugere, der allerede har installeret din app.
6. Salg
Dækker over tidligere målsætninger:
- Konverteringer
- Salg fra katalog
Vælg denne målsætning hvis du ønsker at vise din annonce til de personer i målgruppen, der er mest tilbøjelige til at foretage et køb af dit produkt eller service. Herfra kan du lave en optimeringsindtillingen i annoncen til andre handlinger i din webshop, hvis du ønsker det.
Næste skridt: design din annonce
Når du har valgt hvilken kampagnemålsætning, der matcher dit ønskede outcome bedst, er næste skridt at udarbejde indholdet til annoncen. Der er eksempelvis stor forskel på at designe indhold til en annonce med målsætningen ‘kendskab’ og med målsætningen ‘salg’.
Vil du vide mere om annoncering på Facebook? Læs vores blogindlæg 5 fordele ved at annoncere på Facebook her.