5 fordele ved at annoncere på Facebook

Bliv klogere på, hvad man kan opnår med Facebook-annoncering
grunde til Facebook annoncering

Der gik ikke mere end tre år fra Facebook blev grundlagt i 2004, til mediet åbnede op for, at virksomheder fik mulighed for annoncere på platformen i 2007. Til sammenligning begyndte Twitter først at annoncere i 2010 og Instagram i 2013 – et år efter Facebook opkøbte platformen.

I dag har Facebook samlet deres annoncering for både Instagram og Facebook under samme banner; nemlig ‘Meta For Business’. Med annoncering på Meta har virksomheder potentielt adgang til Facebooks 2,9 milliarder brugere og Instagrams 1,4 milliarder brugere. Ja, du læste rigtigt: Milliarder. Det er ikke så få eyeballs – et term der populært bruges, når der tales om rækkevidde for annonceringer på de sociale medier.

Vi lever i en attention economy, hvor den vigtigste valuta for online markedsføring er brugernes opmærksomhed. Spørgsmålet er derfor, hvordan man får eksponeret sit produkt for målgruppen på den mest effektive måde med den højest mulige ROAS.

Det korte svar er i mange tilfælde: Facebook Ads

Det datadrevne annonceringsværktøj har intet mindre end revolutioneret markedsføring, som vi kender det. Jo mere information brugerne deler på Facebook og interagerer med indhold, jo bedre lærer vi dem at kende. Denne viden om målgrupper har givet muligheder for targeting af og kendskab til målgruppen, som er ren guf for marketingmedarbejdere. Det er samtidig noget, som de færreste marketingmedarbejdere kunne forestille sig ville være muligt for bare 20 år siden. 

Fordelene ved at annoncere på Facebook er mange, men her har vi fremhævet de vigtigste. Uanset om du er B2C eller B2B, og uanset om du sælger et produkt, en service eller blot ønsker at promovere din NGO eller dit rockband, så er Facebook annoncering det vigtigste værktøj i din markedsføring.

Er din virksomhed endnu ikke hoppet på Facebook Ads-vognen, så er det på tide – læs her hvorfor.

1. Det er en yderst prisvenlig form for markedsføring

Facebook Ads er den mest prisvenlige form for markedsføring i sammenligning med, hvor stort et publikum en Facebook annonce potentielt kan nå ud til. Samtidig kan langt de fleste virksomheder være med, da du nemt selv kan indstille og definere dit ad spend/annonceforbrug. Du betaler nemlig for selve annoncevisningerne, og her har Facebook sat et minimumsbudget på 1 USD pr. dag, så vi kan vist roligt sige, at alle virksomheder kan være med.

Hvor de klassiske marketingkanaler som reklamer i TV, radio, aviser, magasiner og billboards kræver et større budget, hvor de færreste små virksomhed kan være med, har Facebook gjort det muligt for de fleste at annoncere. Samtidig er det muligt konstant at tilpasse dit ad spend fra dag til dag i modsætning til at skulle investere et stort beløb up front ved eksempelvis at købe en reklame i en landsdækkende avis.

2. Micro-targeting og målgruppe

Den funktion, der i særlig grad adskiller Facebook Ads fra mange andre marketingsmetoder, er micro-targeting. Dette giver dig mulighed for at rette dine annoncer ekstremt præcist.

Du kan definere den målgruppe, du ønsker at eksponere din annonce for, på de parametre (fx alder, lokation, køn, interesser, uddannelse, jobtitel, indkomst, politisk overbevisning og online adfærd), der matcher din kampagnemålsætning bedst. Facebooks enorme databank af informationer om deres brugere gør det nemt for dig at ramme den eksakte målgruppe med din annonce. Alt du skal gøre er at sætte hak ud fra de forskellige metrics, du ønsker – og så sørger Facebook for at vise din annonce til netop de personer, der opfylder dine ønsker. 

På den måde, vises annoncer også kun for personer, der vil finde dem relevante, og irrelevant “reklamestøj” mindskes dermed på platformen. Det er altså et win-win for både virksomheder, brugere og Facebook.   

3. Det er nemt at måle effekten og tilrette dine annoncer

Når din annonce er oppe at køre, er det muligt at trække en hel del data og metrics, der fortæller noget om, hvem din annonce bliver vist til, og hvordan din annonce performer. Dette kan du gøre ved hjælp af Facebooks forskellige analyse- og rapporteringsværktøjer, der bl.a. giver indblik ind i, hvem der ser dine annoncer, deres alder, køn, lokation, hvilket device de ser annoncen på og en hel række konverteringsrelaterede- og performance metrics som CTR, CPC, CPM og CPA – lær om disse udtryk i vores ordbog.

Mest interessant viser dette også, hvilke handlinger brugerne foretager i interaktionen med din annonce. Alt dette giver dig ikke blot forståelse for, hvad der virker bedst i dine annoncer, men det giver dig i høj grad en værdifuld indsigt i din målgruppe og dennes adfærd, som du kan bruge til at optimere dine annoncer. 

4. Du kan splitteste dine annoncer

Ved at lave flere udgaver af din annonce kan du splitteste, og se hvilke, der performer bedst med din målgruppe. Du kan løbende lave mindre justeringer, teste dem af og med tiden finde frem til, hvad der virker. Det er en gylden mulighed for at få feedback på dine annoncer i realtid, hvilket giver uvurderlig læring og mulighed for konstant at forbedre og tilpasse dine annoncer.

5. Remarketing via Facebook pixel

Remarketing er en funktion, der gør det muligt for dig at vise specifikke annoncer til brugere, der allerede har interageret med bl.a. din hjemmeside, dine annoncer eller din Facebook-side. Med andre ord; Brugere der har vist interesse for din virksomhed på et givent tidspunkt. De har måske overvejet at købe dit produkt eller skrive sig op til dit nyhedsbrev, og de er derfor en vigtig gruppe at henvende sig til igen. 

For at finde frem til disse informationer kræver det, at du installerer et stykke kode – kaldet ‘Facebook pixel’ – på din hjemmeside. Ved hjælp af Facebook pixel kan du få data om dine besøgendes adfærd på din hjemmeside, som du derefter kan bruge til at opsætte dine remarketing-kampagner med. Bliv klogere på hvordan du anvender Facebook Pixel lige her.

Nu ved du, hvilke muligheder der eksisterer for din virksomhed ved annoncering på Facebook. Måske du selv vil kaste sig ud i at oprette annoncer, eller måske du hellere vil få en kyndig specialist til at hjælpe dig. Men én ting er sikkert: Hvis du vil undgå, at dine konkurrenter napper kunderne for næsen af dig, fordi de annoncerer på Facebook, og du ikke gør, så er det på tide, at du hopper med på bølgen og ser din markedsføringsindsats nå helt nye højder.