Sitewide links

Hvad er sitewide links?

Sitewide links betegner en form for links, der normalt er placeret i header, footer eller sitebar. Før i tiden var formålet med sitewide links at få hurtige indgående links (backlinks), da man kunne tilføje så mange, man havde lyst til. Men, denne luksus ændrede Googles Penguin opdatering, som satte ind på at gennemgå hjemmesider for irrelevante links, og dermed prioritere kvalitetet af et enkelt link over kvantiteten af links.

Opdateringen betød, at mange hjemmeside som før lå øverst i SERP, oplevede et stort dyk, da deres sitewide links ikke længere bidrog med styrke, men endte i en straf fra Google (penalty).

Men betyder det, at man fremadrettet skal undgå alle former for sitewide links? Ikke nødvendigvis.

Hvorfor var sitewide links populære?

Sitewide links var en ekstrem nem måde at opnå mange indgående links. Derfor begyndte mange at skabe nye websites, hvis formål var at lave udgående links på en nem og hurtig måde. Det bidrog til en væsentlig mængde af nye indgående links, hvilket var yderst positivt for en hjemmesides SEO.

Inden Google Penguin gjorde sin entre, havde søgemaskinen større fokus på kvantitet over kvalitet. Derfor var indgående links, uanset kvalitet, den nemmeste måde at opnå en høj rangering i SERP. Dette ændrede sig dog, da Google introducerede Penguin-opdateringen.

Efter Penguin-opdateringen

Google Penguin har til formål at straffe hjemmesider, der har unaturlige links. Det betyder, at links som ikke bidrager med nyttigt information til ens website kan være skadelige. Penguin søger nemlig efter unaturlige eller spam links på ens website, når den bliver crawlet. Derfor kan det have væsentlige konsekvenser for ens hjemmesides placering i SERP.

Men, betyder det, at sidewide links altid er farlige at implementere? Det korte svar er nej. Det er stadigvæk en god idé at bruge sitewide links, så længe de er relevante for websitet og dermed bliver anset som neutral af Google:

  1. Link til copyright eller privatpolitik
  2. Link til identificering webstedsdesigneren
  3. Links til andre ejede publikationer

Selvom disse typer af links ikke leder til straf hos Google, så bidrager de desværre heller ikke til websitets SEO. Dog er det alligevel en god idé at implementere, da det kan det føre til værdifuld branding.

Tilbage til ordbog