SEO vs Design

Er SEO eller design vigtigst?

De fleste webdesignere opretter og udvikler layout-koncepter med den aktuelle kundes målgruppe som det ultimative omdrejningspunkt i forhold til den visuelle identitet og den generelle brugervenlighed. Det er ikke længere nok med et lækkert hjemmeside-design, der visualiserer kundens strategiske budskaber. Der er i den grad også et stort behov for fokus på den overordnede oplevelse af brugervenlighed. Når folk besøger en hjemmeside i dag, forventes der en høj grad af logik igennem infrastrukturen af hjemmesidens navigation, diverse features og sociale medier tilknyttet til den komplette oplevelse af hjemmesiden. Der skal kort sagt være en rød tråd igennem hele oplevelsen, dette gælder de visuelle elementer, såvel som de dynamiske dele af den samlede enhed, der i sidste ende skal hjælpe brugeren eller kunden frem på hjemmesiden. Det ultimative mål for et succesfuldt webdesign kan defineres som et design, der skaber en høj grad af brugervenlighed, funktionalitet og en solo klar visuel identitet, kombineret med innovative ekspressive online-teknologier. 

SEO og grafisk design i balance

Webdesign er om noget en ekstrem vigtig hjørnesten i udviklingen af nye eller eksisterende hjemmesider, men det kan ikke gøre det alene. I vores moderne tider – med milliarder af hjemmesider online – er synligheden på internettet blevet en væsentlig større spiller, end den før hen har været. Det er her ordet SEO kommer ind i billedet. Det kræver ingen raketvidenskab at kunne se fornuften i en solid synlighed på internettet. Det er af vital betydning, og det er mindst lige så vigtig en faktor som den visuelle oplevelse af en hjemmeside. Når det er sagt, så er SEO kontra webdesign altid en hårfin balance, da webdesign i nogle tilfælde desværre kan forhindre en optimal SEO, altså søgemaskinernes evne til en grundig indeksering af den aktuelle hjemmesides indhold.

Søgemaskineoptimeret design

Søgemaskinerobotter indekserer via bestemte søgeord, forstået på den måde, at disse automatiserede indekseringer læses igennem det helt rå tekstindhold på hjemmesiden. Derfor er det vigtigt med stor fokus på ikke at “SEO-drukne” en aktuel hjemmeside, fordi man har erstattet vital information i forhold til søgemaskinerobotterne, med grafiske elementer, uden nogen form for tekstmæssige attributter tilføjet som et minimum. Søgemaskinerobotter elsker rå tekst. Det er omdrejningspunktet for en succesrig indeksering, der i sidste ende skal gøre hjemmesiden synlig for omverden på en måde, at de vitale søgeord bliver opfanget grundigt og systematisk korrekt i forhold til de gængse forskrifter omkring SEO. En hjemmeside bør naturligvis ikke kun struktureres og designes med blikket rettet på SEO og en optimal indeksering. Hvis det er tilfældet, vil det skabe et alt for sterilt tekstmiljø, der ikke er særlig brugervenligt at læse og som til tider vil kunne lyde dissideret unaturligt.

Konklusion

For at konkludere på balancen imellem SEO og design, så kan man i korte træk sige, at begge hold, med ansvar for henholdsvis søgemaskineoptimering og grafisk design, er nødsaget til at koordinere deres indsats i dag. I sidste ende drejer det sig altid om kunden, og derfor må de to faggrupper med hver deres speciale skabe den mest optimale hjemmeside med udgangspunkt i kundens behov og kravspecifikationer. I nogle tilfælde er SEO-delen tvunget til at vige pladsen for en nødvendig grafisk brugerflade, og andre gange er det så lige omvendt. Man kan ikke definere de her grænser. Det afhænger altid af opgaven; omfanget af opgaven og kundens ønsker omkring funktionalitet og ikke mindst den tekstmæssige del af hjemmesiden. Er man som kreativt mediebureau i stand til at levere disse to nøgleelementer i harmoni, så har man fundet den gyldne middelvej, der i sidste ende bidrager til en positiv oplevelse for kunden, og de mål der er blevet sat.

Tilbage til ordbog