Outreach
Hvad er outreach?
Outreach er en gren inden for linkbuilding. Outreach betyder “at række ud” eller “nå længere ud”. Der findes ikke et dansk ord for betydningen, derfor benytter vi det engelske ord. Outreach handler grundlæggende om at skabe opmærksom og omtale af din hjemmeside og derigennem skabe naturlig linkbuilding. Det er ikke længere nok at have godt og fyldigt indhold på din hjemmeside, hvis du gerne vil ranke højere end dine konkurrenter på Google. Hvis din hjemmeside skal til tops, er markedsføring alfa og omega. Det er her outreach kommer ind i billedet.
Helt konkret handler Outreach om at finde indflydelsesrige websteder, hvor din målgruppe færdes online, eller en anden indflydelsesrig person, som er relevant. Indflydelsesrige websteder kan bl.a. være sociale medier, blogs, fora, online magasiner og meget andet. Outreach handler nemlig om at få omtale på eksterne websteder og dermed øge trafikken til din egen website.
For at opnå den ønskede omtale og opmærksomhed er det vigtigt, at dem du finder, syntes dit indhold er interessant og relevant nok til, at de gider bruge energi på at omtale det.
Konsekventligt er kontaktfasen vigtig i denne proces. Her skal du formidle, hvorfor dit indhold har relevant og værdi for netop denne platforms brugere. De skal med andre ord føle, at de også får noget ud af samarbejdet.
Typer af outreach
Som virksomhed er der flere måder, outreach kan udføres, nemlig via e-mail outreach, social outreach, influencer outreach og PR outreach. Fælles for alle tilgangene er, at der handler om at nå ud til folk med henblik på at få dem til at linke til dit websted, eller bidrage med omtale i det indhold, du har oprettet på deres websted.
E-mail og PR outreach
Denne type for outreach indebærer, at du e-mailer folk direkte og beder dem om at linke til dit websted. Trods det er en relativ simple tilgang, så handler det ikke om at sende e-mails ud til alle og enhver. Prioritér at foretage dybdegående undersøgelser, og find de steder, som er relevante for dit linkbuildingmål.
Det kan være en god idé at sammenfatte en personlig e-mail til de relevante webmastere eller ejere, hvor du pointere et værditilbud til dem.
Influencer og Social outreach
Denne form for outreach har vundet momentum i de seneste år. Her handler det om at nå ud til indflydelsesrige bloggere, websteder og lokalsamfund med et værditilbud, som fører til et link til dit websted. Det lyder relativt lige til, men influencer outreach har ændret sig markant.
Førhen handlede det blot om at få et “ja” fra den valgte blogger, og så ventede man ellers på, at det blev offentliggjort med det fortrukne link og nøgleord. Nutidens bloggere er dog blevet mere skeptiske over for denne type samarbejde, da det tidligere er blevet misbrugt af virksomheder, hvis eneste formål var at tjene backlinks.
Derfor kræver denne type for outreach kvalitetsindhold i modsætning til åbenlys salgsfremmende indhold. Det har ledt til, at mange bloggere ikke vil tillade for virksomheder at linke til deres websted i et gæsteindlæg. Alligevel vil du udsætte dit indhold fir et helt nyt publikum, som måske ikke havde været tilgængeligt før.
Social Media outreach
Som navnet afslører, så handler denne type af outreach om at opbygge relationer på tværs af sociale medier med henblik på at popularisere dit indhold. På Sociale Medier er det nemlig muligt at promovere dit indhold, hvor du finder det relevant. Følg folk, favorit deres tweets og DM dine følgere til at besøge dit websted, tilføj dem på LinkedIn og deltag i diskussioner – På den måde bliver din stemme hørt.
Hvad er fordelene ved outreach?
Outreach er en af de mest tidskrævende former for linkbuilding, men det er en strategi, som mange virksomheder har taget til sig, da outreach har den største effekt – på længere sigt. Eftersom Google baserer et websteds placering på mængden af kvaliteten af links, som et websted genererer, er links fra veletablerede websteder en god måde at generere “link juice”.
Ved at kontakte et etableret eller populært websted udsætter du dit indhold for helt nye målgrupper, hvilket har effekten til at øge trafikken til dit websted og øge sine sociale medier, som begge er gavnlige fra et SEO-perspektiv.
Nå den relevant målgruppe
Det vigtigste for alle virksomheder eller brands er at komme i kontakt med de relevante målgrupper mht. at øge antallet af konverteringer. Dette kan gøres vha. outreach, da det åbner døren for at kaste ens content videre til et relevant websted, som deler samme interesse, som din virksomhed. Således kan outreach lede til ekstra eksponering for en målgruppe, som har vist interesse for webstedet.
Unikke links
Outreach er en effektiv markedsføringsstrategi, som kan få stor værdi for dit websted, din SEO og dit brand, såfremt du formår at anvende det optimalt. Til forskel fra almindelig linkbuilding, så er outreach en mulighed for at skabe unikke links, som ikke er let tilgængelig for dine konkurrenter.
Tilbage til ordbog