ORM – Værn om dit online omdømme
Mange aner ikke hvad der findes af informationer om dem på internettet og slet ikke, hvordan det er havnet der. Det kan ske for alle – pludselig har et knapt så heldigt billede, eller en dårlig anmeldelse, fundet vej til Google. Ingen har kontrol over Internettet og dets indhold, derfor tilbyder vi Online Reputation Management.
Hvorfor er det så nødvendigt at værne om ens online omdømme? Fordi dem, der gerne vil sprede negativt indhold, har alle mulighederne på internettet, til at sprede det for alle vinde. Derfor er det altid godt at være forudseende, især hvis man er en virksomhed, fordi én enkelt negativ anmeldelse kan blive spredt som en steppebrand, inden for kort tid.
ATAK har i online reputation management arbejdet med virksomheder, hvor der eksempelvis, blandt tusindvis af tilfredse kunder, er dukket en enkelt utilfreds kunde op, som bare har haft lyst at ødelægge virksomhedens omdømme på internettet ved at sprede dårlige anmeldelser.
Hvem er det så, der sidder og søger information om dig eller din virksomhed?
Det er alt fra kunder til en ny leverandør eller en potentiel kæreste til en ny arbejdsgiver. Essentielt kan det være alle, der søger dit navn på internettet, men oftest er det en der enten har eller ønsker tilknytning til personen eller virksomheden, der bliver søgt på. Det, du skal huske, er at hvis du kan finde det, så kan dine kunder også, og derfor er det vigtigt, at du eller din virksomhed holder dig/jer opdateret på hvad der ligger om jer i søgeresultaterne.
For privatpersoner er det ganske nemt at holde sig opdateret på, hvilket uønsket indhold, der ligger på internettet.
Vi anbefaler, at du, som privatperson, søger på dit fulde navn, både med og uden din arbejdstitel, fordi det kan være svært at finde dig selv, hvis du har et meget typisk navn, som eksempelvis Kristian Jensen. Hvis du derimod har et meget unikt navn kan det være meget lige til, at finde dig selv. Det er i øvrigt meget vigtigt at du søger bredt, fordi, hvis du kan finde det, så kan andre også. Søg ikke kun på navn, men kombiner det gerne med titel, firma, sag osv.
Som udsat virksomhed eller personlighed er det, i den forlængelse, også en god idé at lave forebyggende arbejde med online reputation management, for at mindske risikoen for dårlig omtale.
Tilbage til ordbog