Description meta tag beskriver din hjemmesides indhold, Description er et meta tag, der bruges til at give en kort beskrivelse (derfor navnet) af en hjemmesides indhold. Det er typisk en kortere tekst på ml. 140 og 160 tegn, som helst skal være unik for hver enkelt hjemmeside.
Som alle andre meta tags er description ikke en del af hjemmesidens ’synlige’ indhold (dvs. det indhold, der vises i browserens vindue, når man klikker ind på siden), men fungerer som en del af hjemmesidens normalt ’skjulte’html- kodning. Den er opfundet til ære for søgemaskiner, ikke til ære for besøgende.
Meta tags kan have mange forskellige funktioner, og description blev oprindeligt opfundet for at give administratorer en mulighed for at levere brugbar information om hjemmesider til fx søgemaskiner. Desværre har visse administratorer misbrugt mulighederne i description meta tag i en sådan grad, at description i dag ikke længere vægtes ligeså højt af søgemaskiner som før.
Description er dog stadig en vigtig del af din SEO, og du bør sørge for at forsyne alle dine hjemmesider med en unik description meta tag på mellem 140 og 160 tegn.
Her er det meget vigtigt, at du får flettet de søgeord eller søgefraser, som du gerne vil have, at Google knytter til din side, ind i beskrivelsen på en naturlig måde – da netop denne mulighed for at få brugt dine søgeord og –fraser er den primære grund til, at description stadig er vigtig at lave.
Du tilføjer en description meta tag til din hjemmeside ved at skrive nedenstående linje i html-dokumentet mellem de to head-tags (det er her en god idé at tilføje linjen i toppen af dokumentet):