KPI

Hvad er KPI?

KPI står for “Key Performance Indicator” og er målbar værdi, som viser hvor effektiv en virksomhed er til at indfri forretningsbaserede målsætninger. KPI’er giver således information om, hvordan afdelingen performer i forhold til dens mål. Det er vigtigt, at en KPI afspejler den faktiske performance, og at individet eller gruppen har en reel mulighed for at påvirke deres KPI”er. Det er derfor vigtigt, at KPI’erne er målbare.

Hvordan definerer man KPI’er?

Når jeres key performance indicators skal vælges, er det essentielt, at de bliver valgt med omhu, eftersom en fejlagtig udvælgelse, kan have betydelige konsekvenser.

En måde, hvorpå KPI’erne kan blive udvalgt, er ved at følge nedenstående framework:

Hvad og hvordan?

    • Hvorfor har dette resultat en betydning for forretningen?
    • Hvordan kan I påvirke resultatet?
    • Hvad er det ønskede resultat?
    • Hvordan vil I måle processen?

Hvorfor og hvem?

      • Hvordan ved I, at I har opnået jeres ønskede resultat?
      • Hvor jævnligt vil I måle fremgang?
      • Hvem i virksomheden er ansvarligt for det forretningsmæssige resultat?

Denne proces bør gentages for hvert nøgletal, som I ønsker at måle jeres virksomheds fremgang på. Det vil på længere sigt vise jer, om de valgte nøgletal egentligt er relevante for jeres ønsker.

Hvorfor er KPI’er effektive?

Fastsættelsen af KPI’er lyder umiddelbart som en optimal mulighed for mange virksomheder, men ens KPI’er er kun effektive, såfremt der er handling og overvejelse bag fastsættelsen af dem.

Mange virksomheder udvælger de KPI’er, som de gerne vil opnå, men risikerer at kigge blankt på målene, fordi de ikke har været overvejet ordentligt. Her er det vigtigt at pointere, at indfrielse af KPI’er ikke er lig med, at forretningen er en succes. Når vi snakker KPI’er, så er det vigtigt at anskue målene som en varieret portefølje af målsætninger, som giver mening på et overordnet plan.

Hertil kan man med fordel tage udgangspunkt i SMART-modellen.

Det skal være SMART

En måde, hvorpå I kan måle relevansen af jeres performance indicator, er ved at tage udgangspunkt i SMART-modellen.

Bogstaverne bag SMART er:

  • Specific
  • Measurable
  • Attainable
  • Relevant
  • Time-bound

For at sætte punkterne i kontekst kan I bruge følgende spørgsmål til at vurdere, i hvor stort omfang jeres KPI’er er relevante:

  • Er målet specifikt?
  • Er det muligt at måle fremgangen af det mål, som er sat?
  • Er målet opnåeligt og realistisk?
  • Hvor relevant er målet ift. forretningen?
  • Hvad er tidsgrænsen for at opnå målet?

Ved at anvende denne model nedsætter I risikoen for at opsætte forkerte eller irrelevante målsætninger.

Tilbage til ordbog