Hyperlink
Hvad er et hyperlink?
Hyperlinks eller bare links er et nøgleord, når man beskriver opbygningen af internettet. Som det fremgår af navnet, nemlig link, der kan oversættes til det danske ”lænke”, har hyperlink en sammenbindende funktion. Et hyperlink er en ”kæde” eller ”lænke” mellem to sider på internettet. Altså er links med til at sikre strukturen og opbygningen af internettet, som vi kender det. I dag er det så naturligt at trykke på en knap, et stykke tekst eller et billede for at komme videre til en ny side, at vi ikke tænker over det. Men hver gang vi trykker på noget og ender på en ny landingside, er der tale om et hyperlink.
Forskellige typer af links
Et link kan se ud på flere måder og appliceres til flere forskellige elementer på din hjemmeside. Ofte ses et hyperlink i form af et stykke tekst, men det kan også være i form af en knap, et symbol, et billede eller en video. Når hyperlinks sættes ind i teksten, vil man kun i meget sjældne tilfælde se den reelle URL skrevet ud. I stedet ”gemmer” man linket i et lille stykke tekst, som kaldes ankerteksten. Eksempler på en ankertekst kan være ”klik her” eller ”billige herresko”. Et hyperlink bliver aktiveret, når man klikker med musen. Nogle links åbner i den samme fane, mens andre åbner i en ny fane eller et nyt vindue.
Hvordan bruges et hyperlink?
Links har flere forskellige funktioner. Helt praktisk taget er det en bekvem måde at sende brugerne videre til det, de søger – fx en webshop, et blogindlæg med mere information eller noget helt tredje. Men også i SEO-øjemed giver det god mening at se nærmere på brugen af hyperlinks. Et link fungerer nemlig som en form for ”anbefaling” fra den ene hjemmeside til den anden. Samtidig er især ankerteksten afgørende mht. SEO, da der her er mulighed for at implementere søgeord og give en idé om, hvad indholdet drejer sig om. Derfor er det noget, som søgemaskiner som fx Google tager med i deres beregninger, når de fordeler topplaceringer. Man bør derfor kigge på sin linkstruktur, både den interne og den eksterne, hvis man vil have chancer for at ranke højt.
Tre typer af links
Hyperlinks kan grundlæggende set deles op i tre kategorier. Nemlig de indgående, de udgående og de interne links. Alle tre dele er vigtige i SEO-øjemed, men det er især den første kategori, nemlig de indgående links, som vægter tungt i søgemaskinernes beregninger. Desværre er det også disse links, der er sværest at gøre noget ved. Går man efter topplaceringerne, bør man kigge sin linkstruktur inden for alle tre kategorier.
Indgående links
De indgående links er de hyperlinks, der findes på andre hjemmesider, og som peger i retning af dit site. Idet de fungerer som en ”anbefaling”, er det med til at give styrke til din side – især hvis linket kommer fra en stærk og populær side. De indgående links kan dog være svære at have indflydelse på, da man ikke selv kan oprette dem og i stedet er afhængig af andre. Arbejdet med at indhente indgående hyperlinks kaldes linkbuilding og er et helt emne for sig selv.
Udgående links
De udgående links går fra din side til andres hjemmesider. Der har været en tendens til, at man tøver med at sætte udgående links på sin hjemmeside, da det så at sige overfører styrke og trafik til andre hjemmesider. Men det er noget, som er populært i søgemaskinernes øjne, da det viser, at du sætter brugernes oplevelse først og leder dem i retning af det, de søger – også selvom det ikke findes på din egen side. Derfor er udgående hyperlinks en god idé, så længe man selvfølgelig sørger for ikke at linke til direkte konkurrerende sider.
Interne links
Hyperlinks er med til at bygge internettet op og give det en struktur. Det samme er tilfældet internt på din egen side. Interne links går fra én landingpage til en anden – fx fra forsiden til en underside eller omvendt. Det er med til at give struktur på din side, ligesom det kan lede besøgende hen til de rigtige steder. Det er også godt at have en stærk intern linkstruktur i forhold til søgemaskiner, da det øger chancen for, at alle undersider bliver indekseret.
Tilbage til ordbog