Frames
Hvad er frames?
Frames er et webdesign-værktøj, som kan give din hjemmeside et flot udseende, men som desværre ikke arbejder særlig godt sammen med søgemaskinerne og derfor heller ikke er populært, når det gælder SEO.
Frames betyder direkte oversat ”rammer”, og det giver allerede en god idé om, hvad frames er. Ved brugen af frames er siden inddelt i flere forskellige filer. Der er selve rammen, som indeholder navigationen, der er indholdet (content), og så er der filen, der binder det sammen til den præsentation, som brugeren ser.
Ved brugen af frames, er der tre forskellige filer for søgemaskinens bots at nå igennem, hvilket hurtigt kan give problemer.
Det anbefales ikke at benytte frames, da det ikke er alle søgemaskiner, der kan benytte sig af den slags links. Når en browser viser en side med frames, viser den først og fremmest præsentationsfilen, så brugeren kan se alt. Derefter sender den en anmodning om at se de underliggende filer og bruge deres funktioner. De former for link, som bruges i frames, hedder SRC links. Google kan godt følge frame links og indeksere sider med frames, men det giver stadig problemer, da al navigationen er gemt i kun den ene fil. Søges derimod i Googles indhold, som der er i indholdsfilen, vil den kun vise indholdsfilen og intet andet. Brugeren vil derfor ikke kunne se navigationen, og derfor vil det for brugerens synspunkt se ud som om, at hjemmesiden kun har en side. Derfor frarådes det at benytte frames.
Det er dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre for meget kompetente Webdesignere at bruge frames på en måde, så det ikke går ud over brugervenligheden, for de brugere, der finder siden ved hjælp af en søgemaskine.
Tilbage til ordbog