Envejslinks (one way links)
Hvad er envejslink?
Envejslinks eller one way links er noget af det vigtigste, man skal være opmærksom på, når man søgemaskineoptimerer sin hjemmeside. Det er nemlig eksterne links fra sider, man ikke selv linker til, og Google elsker dem.
Envejslinks (one way links) kan sammenlignes med anbefalinger til det virkelige liv: Hvis man er tømrer. og ens familie har anbefalet én til en ven, er det godt. Men hvis man derimod bliver anbefalet af en tidligere kunde, så siger det mere om ens tømrerkundskaber, hvilket Google vægter højt.
På samme måde vurderer Google, at hjemmesider til at være mere ’værd’ i forhold til kvalitet. Hvilket betyder at hjemmesider uden for ens eget domæne linker til den, end hvis den bare har en masse interne links. Husk at det er endnu bedre, hvis andre linker til ens hjemmeside også selvom man ikke selv linker til den pågældende hjemmeside. Dette betyder at de ‘på egen hånd’ har fundet ens hjemmeside interessant og relevant, og dermed fortjener et link. Google elsker derfor envejslinks.
Korrekte envejslinks
Her er det dog vigtigt, at envejslinks laves på den korrekte måde, da de ellers mister en stor del af deres værdi:
*Den eksterne side skal linke til din side med din søgefrase eller dit søgeord som ankertekst, ikke med din URL som ankertekst. Den korrekte måde at linke til din hjemmeside om kattemad således: kattemad og ikke www.kattemad.dk.
*One Way Links til din side må ikke have udtrykket rel=”nofollow” i html-koden. Fordi udtrykket bruges til at fortælle bots (fx Googlebot), at de ikke må følge linket. Og hvis ikke Googlebot kan følge linket til din side, er det jo ikke meget værd. Gør derfor den eksterne side opmærksom på, at du gerne ser rel=”nofollow” fjernet fra html-koden, hvis det er der.
Hvordan skaber man envejslinks?
Envejslinks til ens hjemmeside kan opbygges på flere måder. Det allervigtigste er dog, at man til at starte med skal have kvalitetsindhold på din hjemmeside. Og kvalitetsindhold betyder her: Indhold, som andre hjemmesideejere vil finde så interessant, unikt, brugbart osv., at de gerne vil anbefale det til andre ved at lave et link på deres side. Det er den bedste forudsætning overhovedet for at kunne opbygge gode og stabile enbvejslinks, at din hjemmeside rummer kvalitetsindhold.
Det næste skridt efter man har skabt godt indhold, er synliggørelse: Gør andre hjemmesideejere opmærksom på ens side! Det kan gøres ved fx at tilmelde ens hjemmeside store open directories som Yahoo! (husk at vælge en passende kategori) samt skrive artikler og blogindlæg og forsøge at få andre til at publicere dem i deres nyhedsbreve eller på deres blogs eller hjemmesider. Der skal især holdes øje med hjemmesider, fora, blogs etc., der behandler de samme emner som din side, for det er højst sandsynligt at man finder sine kommende ’fans’ her.
Det praktiske arbejde med at opbygge indkommende eksterne links kræver både tid og vedholdenhed, men det betaler sig også i længden.
Læs mere om linkbuilding her.
Tilbage til ordbog