Duplicate content
Hvad er duplicate content?
Duplicate content, på dansk duplikeret indhold, er en sammenhængende tekst, der enten helt eller delvis bruges af flere hjemmesider. Teksten er altså ikke unik og er ikke blevet omskrevet, inden denne er blevet lanceret af flere hjemmesider. Du kan altså ikke heller ikke nøjes med at lave et par enkelte ord om og tro, at du ikke har et duplicate content-problem.
Duplicate content er desuden ikke alene et problem mellem to forskellige hjemmesider, men ligeledes et stort problem i indholdet på én hjemmeside. Det kan være, at man simpelthen har været for doven og ikke har skrevet forskelligt indhold på to eller flere forskellige sider. Eller også har din hjemmeside en programmeringsfejl, at det samme indhold vises på to forskellige sider.
I bund og grund siger søgemaskinerne følgende til dig: ”Sig mig engang kære hjemmesideejer, tror du virkelig, at du kan snyde mig med samme indhold på to forskellige sider? Det kan du altså ikke, for jeg er smartere end dig!”
Hvorfor opfatter søgemaskinerne duplicate content som et problem?
Søgemaskiner tænker i bund og grund på en måde som beskrevet herunder. Prøv at sætte dig ind i en søgemaskines sted. Hvordan ville du selv reagere, hvis du var en søgemaskine?
En søgemaskines tanker:
Jeg (fx Google) vil gerne have en masse brugere. De skal gøre brug af min søgetjeneste, der skal være en fastastisk service og de skal kunne finde alt hvad de søger. Når brugerne får en god service hos mig og er tilfredse, vil de bruge mig igen. På den måde får jeg en trofast gruppe af besøgende, der kommer igen og igen og igen….
Men de vil ikke bruge min tjeneste, hvis jeg ikke kan give mine brugere en god service. Min gode service er udelukkende at kunne dække et behov for den søgende. Jeg har stillet et krav til de hjemmesider, der gerne vil være i mit index. Jeg har bedt dem om IKKE at have samme indhold. De må altså ikke kopiere indhold fra hinanden. Hvorfor? Jamen tænk engang, hvis mine brugere kigger forbi den ene hjemmeside, ikke får dækket deres behov, og derefter vælger den næste hjemmeside. Hvis de får serveret samme indhold, vil jeg stå i meget dårligt lys. Mine brugere vil miste tilliden til mig, fordi jeg spilder deres tid og de vil ikke bruge mig længere. Derfor har jeg valgt at slå hårdt ned på duplicate content og DERFOR har jeg en god søgemaskine og en masse trofaste brugere.
Jeg kan nu gå til mine kunder og først fortælle dem om mine trofaste besøgende. Derefter beder jeg mine kunder om at annoncere på min hjemmeside. Nu kan jeg tjene penge og det er dét, det hele handler om.
Bliver alle hjemmesider straffet for duplikeret indhold?
I princippet ja, men det er desværre sjældent tilfældet. Jo mere styrke en hjemmeside har, des mindre er sandsynligheden for at blive straffet for at bryde denne søgemaskine-lov omkring duplikeret indhold. Meget ofte ser jeg nyhedssider, der har duplikeret indhold. Reuters har en nyhed, nyhedssiderne kopierer helt eller delvist indholdet til deres hjemmeside og de bliver alle indekseret – ingen straf!
Jeg har fx lige tjekket en af seneste nyheder og ikke mindre end 24 forskellige hjemmesider havde samme indhold. Her var både store og mellemstore hjemmesider/nyhedssider.
Hvad er unik tekst?
En unik tekst betyder, at teksten skal være din egen og ikke en kopi af en andens tekst (den tekst du får fra din leverandør). Den unikke tekst også kaldet unik content er med til at påvirke rangeringen i Googles søgeresultater, når indholdet er af høj kvalitet, skrevet i korrekt sprog og søgeordsoptimeret.
Følg denne fremgangsmåde for at undgå diplikeret indhold
Jeg sidder tit med en kunde der ikke har unikke tekster. De har altså fået en masse tekster fra deres leverandør og det er så enten min eller kundens egen opgave, at omskrive disse tekster. Jeg plejer at gøre følgende for at undgå problemer med duplikeret indhold:
1. Jeg skriver først søgeordet/søgeordene ned. Det er de søgeord, min kunde gerne vil ranke på.
2. Jeg læser leverandørens beskrivelse et par gange. Jeg forstår hvad der gerne vil fortælles.
3. Jeg googler søgeordet/søgeordene og læser indholdet på de første par sider, så jeg får brudt min registrering af leverandørens beskrivelse.
4. Jeg skriver nu en tekst på minimum 300 til 500 tegn UDEN at kigge på hverken leverandørens beskrivelse eller på de hjemmesider, jeg googlede mig frem til.
5. Jeg sammenligner nu min beskrivelse med leverandørens og det indhold, jeg googlede mig frem til. Jeg oplever næsten aldrig, at de ligner hinanden. Men hvis der skulle være noget, der tilnærmelsesvis minder om hinanden, skal det ændres.
Ovenstående fremgangsmåde benytter jeg udelukkende, hvis jeg ikke kender nok til det produkt, jeg skal skabe et unikt indhold omkring. Du kender selvfølgelig dine produkter og bør slet ikke få brug for fremgangsmåden. Du skal bare glemme alt om leverandørens beskrivelse og heller ikke google dig frem til lignende indhold. Du skal bare være kreativ og have den rette indstilling. Det er din forretning og din fremtid, du investerer tid i – Så det er bare om at komme i gang.
Opfordring til leverandører
Leverandører kan jo naturligvis ikke sørge for at levere unikt indhold til alle deres kunder. Men en leverandør bør gøre lige så meget for at gøre opmærksom på problemer med duplicate content. Hvorfor? Fordi en leverandør kan risikere, at 9 ud af 10 af kunderne, slet ikke kan findes i søgeresultaterne, fordi de alle bruger den samme beskrivelse. Hvordan mon salget ser ud for de 9 hjemmesider, der ikke bliver vist i søgeresultaterne?
Vil du læse mere om duplicate content, kan du læse vores blogindlæg om emnet her.
Tilbage til ordbog