Deep linking
Hvad er et deep link?
Et deep link er et link, der linker “dybere” end bare til forsiden på en hjemmeside. Det vil sige, at man linker direkte til en bestemt side inde på hjemmesiden frem for bare til forsiden. Skriver du for eksempel en artikel om grønne gummistøvler, kan du bruge teksten “grønne gummistøvler” som ankertekst for et link til en bestemt hjemmeside – lad os kalde den www.flottegummistøvler.dk – for at reklamere for din hjemmeside. I stedet for bare at linke til www.flottegummistøvler.dk, vælger du at deep linke direkte til undersiden om de grønne gummistøvler, som garanteret ville hedde noget i retning af www.flottegummistøvler.dk/groenne-gummistoevler. På den måde vil brugeren, som kun er interesseret i at høre om grønne gummistøvler og ikke alle de andre farver, via deep linket komme direkte ind på den side, der er relevant for dem. Med deep link undgår man, at brugeren skal til at klikke sig ind på den relevante side via forsiden. Mange besøgende vælger at smutte, hvis de har klikket på et ikke-deep link, som ikke fører dem direkte til det, der omtales.
Kan det betale sig at bruge deep link?
Det korte svar er ja! Som allerede nævnt vil de besøgende som regel kun blive på siden, hvis den er relevant for dem. Der er meget større chancer for, at de vil finde hjemmesiden relevant, hvis de med de samme præsenteres for det indhold, som de søger efter.
Deep linking er derudover en god idé, når man gerne vil have sin hjemmeside indekseret hurtigt. Jo flere links, der linker til alle undersiderne på en hjemmeside, jo hurtigere er det for søgemaskinens bots at finde frem til dem, når de crawler siden.
Deep linking er en del af SEO-metoderne, når man linkbuilder. Jo bedre den interne linkstruktur og de indkommende links er lavet, jo højere rangerer de i søgeresultaterne. Jo større relevans dine indkommende links har, jo mere betyder de for din rangering. Derfor er deep linking en rigtig god idé, når man laver SEO af sin hjemmeside.
Tilbage til ordbog