CTR (Click Through Rate)
Hvad er CTR?
CTR er en forkortelse for Click Through Rate, hvilket oversættes på dansk til klikrate. Det er et begreb, som bruges i forbindelse med online markedsføring. Helt konkret dækker det over, hvor mange procent der klikker på dine annoncer i forhold til antallet af eksponeringer.
Eks.
Din Google Ads-annonce bliver eksponeret 100 gange, hvorfra tre brugere klikker på annoncen. Det resulterer i en CTR på 3 %. Oplever man at få rigtig mange eksponeringer, som ikke konverterer til klik, så er det et tegn på irrelevant trafik. Dette kan udbedres ved at optimere søgeordene og udelukke irrelevante søgetermer. På den måde sørger man for, at ens annoncer kun bliver vist i forbindelse med relevante søgninger, hvilket har større chance for at resultere i klik.
Hvornår er en CTR god?
CTR bliver brugt i rigtige mange annonceringsmedier og er grundlæggende en succesfaktor, man ser på, når man skal vurdere annoncernes resultater og relevans.
Når vi taler om Google Ads, skal CTR tydes således:
- CTR under 1 % – dårlig
- CTR mellem 2-5 % – god
- CTR over 5 % – rigtig god
Dette skal dog tages med et gran salt, da vurderingen af succesraten for en CTR er relativt, da det også kommer an på branchen, man annoncerer i.
Vores anbefaling omkring CTR
For at få en god CTR, skal man opdele sine søgeord i specifikke annoncegrupper. Derefter skal man skrive specifikke tekster, således søgeordet indgår i annonceteksten. Derudover er det vigtigt at gøre annonceteksten interessant og fængende, således brugerne får lyst til at klikke. Det indebærer at udarbejde relevante og spændende overskrifter samt beskrivelser, der fortæller, hvad annoncen handler om.
Et søgeord, der har en CTR på 0,4 % kan sagtens have en høj konverteringsrate – hvordan?
Lad os sige, at du sælger damesko og KUN damesko.
Du har så valgt at blive vist på søgeordet ‘sko’. Da søgeordet sko er et bredt søgeord, vil du uden tvivl få mange visninger.
Disse visninger kan være både mænd og kvinder. Der vil så højst sandsynligt ikke være mange mænd, der klikker på din annonce, hvilket vil resultere i en dårlig CTR. Men til gengæld vil du absolut være relevant for kvinder, dvs. at den måske lille del af visningerne, som kvinderne består af, kan sagtens resultere i en høj konverteringsrate.