Contextual Link Inventory (CLI)
Hvad bruges Contextual Link Inventory til?
CLI (Contextual Link Inventory) betyder direkte oversat “oversigt over kontekstuelle links”. I praksis resulterer det i reklamer, der er tilpasset efter den tekst, der er på siden.
CLI (Contextual Link Inventory) er en oversigt over de links, der har relevans for forskellige søgeord og søgefraser. Det vil sige, at det er muligt at præsentere reklamer, der har relevans for sidens indhold.
CLI (Contextual Link Inventory) bliver genereret, når skrevet indhold på en hjemmeside indikerer, at siden er et godt match for specifikke søgeord og søgefraser. Ad-serveren bliver kontaktet, og den relevante reklame bliver vist til brugeren.
I forbindelse med SEM tilbydes CLI (Contextual Link Inventory) ofte som en del af den samlede pakke. Både søgemaskiner og annoncenetværk bruger denne oversigt over søgeord, der har relevans til en bestemt side, til brug i reklamekampagner. Med CLI (Contextual Link Inventory) kan man præsentere reklamer, der har relevans til teksten og dermed formodentlig også brugeren. Når denne metode bruges i forbindelse med SEM, kan man af- eller bekræfte metodens virkning ved at kigge på, hvor mange gange folk har klikket på reklamerne. Denne form for reklamering, der bruger CLI (Contextual Link Inventory) kaldes Contextual Advertising.
Hvorvidt brugen af CLI (Contextual Link Inventory) har nogen effekt eller ej afhænger af kvaliteten på indholdet af siden – atlså sidens content.
Google Adsense og Ads reklamenetværk genererer en hel del trafik ved brug af CLI (Contextual Link Inventory)
Tilbage til ordbog