ALT Tag
Hvad er ALT Tag?
ALT Tag – kaldes også for alternativ tekst eller ALT tekst. Når man uploader et billede, kan man på de fleste CMS systemer tilføje et ALT Tag til billedet. ALT tag er en beskrivende tekst, som er det alternative stykke tekst, der vises, hvis billedfilen ikke kan hentes fra kilden. Søgemaskinerne kan ikke altid se, hvad der er på dine billeder, hvorfor de typisk “aflæser” et billede ved bl.a. at læse billedets ALT tekst. Brug derfor ALT Tag til at fortælle dem, hvad der er på billedet.
Når der indsættes et billede på ens hjemmeside, webshop eller blog, skal man huske at give den et ALT Tag. Det er vigtigt, da det har en effekt i forhold til SEO (søgemaskineoptimering). Søgemaskiner, så som Google, Yahoo og Bing, bruger ALT Tagget til at finde ud af hvad billedet indeholder. En søgemaskine, som for eksempel Google, kan ikke ”se” billeder lige så godt som mennesker kan og får derfor hjælp fra ALT tekst og filnavn til at definere billedet.
Styrk siden på søgeord med ALT Tekst
Ved at navngive ens billeder og bruge de rigtige søgeord i ens ALT Tags korrekt, styrker man siden yderligere på det givne søgeord. Dog skal man huske på, at søgemaskiner ikke alene giver værdi for søgeord i ALT Tagget, men derimod får siden som helhed en højere score samlet.
Sælger man f.eks. hundeseler, indgår søgeordet ”hundeseler” allerede i din title, overskrifter og indhold. Spørgsmålet er om man har søgeordet med i billedernes filnavn og i ALT Tags.
Lad os antage, at man har en webshop og er i gang med at lave SEO på den. I den forbindelse har man lavet en masse gode tekster, linkbuilding samt optimeret ens webshop generelt. Hvis man glemmer at have ALT Tags på ens billeder, kan man desuden også risikere at gå glip af besøgende fra Googles billedsøgningsresultater. Faktisk er der en del, som bruger billedsøgning samt ALT teksten som den eneste måde for Google at forstå, hvad man gerne vil fortælle med billedet.
Overfører man derimod ens billeder fra et digitalkamera, vil det normalt få tildelt et navn, der hedder noget i retningen af ”pic-dato”, og når du uploader billedet til din shop, vil shoppen i de fleste tilfælde give billedet dette navn. På denne måde går du glip af potentiel trafik fra Googles billedsøgninger.
Omdøbes billedet derimod til, hvad der er på billedet, fx. ”sort-hundesele.jpg” og ligeledes tilføjer det primære søgeord i ALT Tag’et, f.eks. ”Sort hundesele i bedste kvalitet”, så er chancen for at blive fundet ved en Google billedsøgning være væsentlig større = mere trafik fra Google.
Tilbage til ordbog