De nyeste kampagnetyper, annoncetyper, funktioner og formater fra Google.
Brugerne kræver mere af markedsføring nu, end de gjorde for blot 5 år siden. I dag ønsker de mere kontrol, personlige og individuelle tilrettede annoncer, der fungerer som ”meningsfuld assistance” og sparer dem for penge og tid.
På den baggrund afslørede Google i går til Google Marketing Live 2018 en række nye tiltag, kampagne- og annoncetyper, som i løbet af dette år vil blive rullet ud.
#1 Google Marketing Platform
Som vi tidligere har nævnt her, så bliver Google AdWords til Google Ads. I den sammenhæng introduceres samtidig en helt ny platform – Google Marketing Platform – som samler DoubleClick Digital Marketing og Google Analytics 350 Suite, så det er muligt at planlægge, købe, måle og optimere digitale medier og kundeoplevelser på ét sted.
#2 Fravælge ”Ad Personalization”
I takt med at forbrugeren ønsker mere kontrol og i forlængelse af gårsdagens kernetemaer ”værdi, tillid og transparens”, har forbrugeren fået mulighed for at fravælge annoncetilpasning eller ændre i sine indstillinger, for på den måde få vist endnu mere relevante annoncer.
#3 Nye videoformater og automatiseret budstrategi
På verdensplan er der ca. 1,9 billioner brugere på YouTube hver eneste måned – ja, du læste rigtigt. Og tallet bliver med at stige. 91% af alle smartphone-brugere har købt eller planlagt at købe noget efter de har set en video-annonce. Så at Google har så meget fokus på nye funktioner i YouTube, er slet ikke sært.
Til Google Marketing Live afslørede Google to nye features som er kommet til YouTube. Den første er Trueview for Reach, som er bygget til at nå et større reach (rækkevidde) og bruger CPM-budstrategi (pris per tusind views). Den anden, TrueView for Action, hjælper med at annoncere mod mulige kunder, der tidligere har søgt efter dine produkter eller ydelser på Google.
Den nyeste YouTube-funktion, som Google offentliggjorde, er en ny budstrategi som hedder Maximize Lift Bidding Strategy. Den bliver dog først rullet ud senere på året. Strategien skal, med maskinlæring, nå frem til potentielle kunder, som højst sandsynligt vil søge efter virksomhedens brand, efter de har set en video fra dem. Funktionen justerer automatisk bud på auktionstid for at maksimere den indflydelse, som videoannoncerne har på brand-opfattelsen i hele forbrugsrejsen hos kunden.
#4 Nye responsive søgeannoncer
Den nok største nyhed Google annoncerede i går, var det nye annonceformat til søgekampagner –Responsive Search Ads. Vi kender de responsive annoncer fra Display annoncer, men nu udrulles de også til søgekampagnerne.
I modsætning til almindelige søgeannoncer, kan man med responsive search ads tilføje op til 15 forskellige overskrifter og op til 4 forskellige beskrivelser. Google vil så automatisk teste forskellige kombinationer og overskrifter og beskrivelser (obs: responsive search ads kan blive vist med hele 3 overskrifter) og bruge den data til fremadrettet at vise de bedst performerende kombinationer, alt afhængigt af søgeord, enhed, tidligere historik og meget mere.
*Sådan ser setup’et ud i interfacet.
Hos ATAK kan vi næsten ikke vente med at komme i gang med at teste, da vi har store forventninger til dette nye format!
#5 Mobil-hastighed i fokus – igen
Google har længe haft fokus på mobil-venlige sites og loadhastighed på mobil, som de blandt andet har udmeldt er en faktor for SEO. Desuden meldte de ud, at 50% af alle brugere vil forlade et potentielt køb, hvis landingssiden loader for langsomt.
Derfor lancerer Google Mobile Landing Page Score, som er en 10-points skala baseret på forskellige faktorer og som opdateres dagligt, så man kan følge med i, om ens forbedringer på landingssiden har haft en effekt.
#6 Cross-device rapportering og remarketing
I tråd med Googles filosofi om at levere relevant markedsføring gennem hele forbrugerens købsrejse, bliver det nu muligt at se cross-device rapportering i Analytics, hvilket betyder at man i fremtiden kan bygge remarketing-lister på tværs af enheder til brug i Google Ads.
Cross-device rapporterne i Analyics bliver opdelt i tre underrapporter:
- Overlapning af enhed: Find ud af hvilken type og hvor mange enheder der bruges til at få adgang til dit indhold
- Enhedsveje: Pinpoint de sidste 5 enheder, der blev brugt før en konvertering
- Anskaffelsesenhed: Se forholdet mellem anskaffelse og konverteringer
Det betyder, at vi i fremtiden kan sammenligne segmenter, visualisere data og skelne brug på tværs af desktop, mobil og tablet på hvert trin i købstragten – alt inden for Google Analytics. Det kommer til at betyde en stor forskel for måden vi ser vores data på, og måden vi bruger den data på.
#7 Smart Campaigns til små virksomheder
Er du en mindre virksomhed, er dette her nyheden til dig. Officielt lancerede Google Smart Campaigns for 2 uger siden. Smart Campaigns er bygget til mindre virksomheder uden budget eller tid til at opsætte en Google Ads kampagne og har indbyggede funktioner der hjælper med at opsætte en kampagne på få minutter.
#8 Google Shopping funktioner
I USA handler 80% af alle amerikanere, i en hvilken som helst 48-timers periode, online. I Danmark købte danskerne i 2017 for ikke mere end 115 milliarder kr. på nettet. Og det tal forventes at stige. Google har derfor opgraderet Shopping-oplevelsen med Smart Shopping. Jep – her er maskinlæring også et nøgleord.
Tidlige tests fra Google har vist en stigning i 20% på konverteringsværdien ved brug af Smart Shopping. Udover at øge konverteringsværdien, får man mulighed for at butiksbesøg og nye kunder som mål – og herfra gør maskinlæring resten.
#9 Lokale kampagner
”Nær mig” søgninger er de seneste par år steget voldsomt på mobilsøgninger, og Google indledte aftenen med at der har været en 10x stigning i søgninger efter ”open near me tonight”.
En ny kampagnetype, Lokale kampagner, er målrettet mod at drive besøg i butikken. Annoncerne er automatisk kreereret ud fra elementer som adresseudvidelse, videoer, billeder m.m. Ud fra det optimerer Google automatisk på tværs af søgenetværket, YouTube, Google Maps samt websites og apps fra displaynetværket.
Lokale kampagner rapporterer om butiksbesøg ved hjælp af anonymiserede og aggregerede data fra indloggede Google-brugere, der har valgt at aktivere placeringshistorik. Lokale kampagner vil være tilgængelige globalt i løbet af de næste par måneder.
I løbet af det næste stykke tid vil vi stille skarpere på de enkelte funktioner i takt med at de bliver udrullet og implementeret.
Af Stephanie Fuglsang
Google Ads specialist