Sådan opsætter du dine Performance Max-kampagner
Opsætningen af en Performance Max-kampagne er lige til, når du har læst med her. Frembring din kreative sans og dine målrettede budskaber i din annoncering.
Hvis du anvender en dansk version af Google Ads-interfacet, skal du være opmærksom på, at Performance Max kaldes for maksimal effektivitet. I dette indlæg får du viden om, hvordan du opsætter en Performance Max-kampagne.
Forudsætninger for Performance Max
Dette afsnit er vigtigt for annoncøren, som har en webshop – hvis man ønsker at anvende Google Shopping. Det er ikke alle webshops, der anvender Google Shopping, men det anbefales, da webshops har større gavn af visuelle annoncer. For at annoncere med shopping-kampagner kræver det, at man har oprettet et shopping-feed gennem Google Merchant Center, som tilknyttet Google Ads. Hvis man allerede har en shopping-kampagne kørende, kan denne konverteres til en Performance Max-kampagne. Det sker pr. automatik for de annoncører, som anvender Smart Shopping senest 29. august 2022, da Smart Shopping featuren udfases. Hvis man ikke er opmærksom på dette, så er det en god idé at læse videre, da man kan optimere sin Performance Max-kampagne med flere aktiver.
Skab blikfang med skarpe budskaber og kreative billeder
Annoncører, som førhen kun har anvendt søgekampagner, skal rykke over på tegnebordet. Performance Max er nemlig en kombination af tekster og visuelle illustrationer i form af billeder og video. Man kan dermed ikke nøjes med kun at være skarp og kreativ på tekster/budskaber, da man også skal skabe opmærksomhed og blikfang med billeder og video. Video er ikke et krav, men det anbefales, da Googles selv vil fabrikere en video ud fra de billeder, som man overføre til Performance Max-kampagnen. Hvis man ikke ønsker at eksponere målgruppen for en sammensætning af statiske billeder, kan man med fordel overføre en video, der har relevans for kampagnen. For at øge kvaliteten af annoncen, skal der minimum være ét kvadratisk billede. Kvaliteten af annoncen vurderes ud fra de aktiver, som man tilføjer til kampagnen. Aktiverne er i denne kontekst overskrifter, beskrivelser, billeder, logo og video.
Sådan gør du
Øverste bjælke med en barometer giver en indikation af annoncekvaliteten. Denne vurderer forudsætningerne for annoncen performance ved at tilgive den værdien dårlig, middel, god og fremragende. Ved at udnytte alle aktivmulighederne kan kvaliteten af annoncen øges til fremragende.
- Destination: Destinations URL’en er den side, som man ønsker, at brugeren skal lande på, når der klikkes på annoncen.
- Billeder: Tilføj op til 20 billeder – mindst 1 kvadratisk.
- Logo: Tilføj op til 5 logoer
- Video: Tilføj op til 5 videoer
- Overskrifter: Tilføj op til 5 overskrifter (begrænset til 30 tegn)
- Kort beskrivelse: Én kort beskrivelse (begrænset til 60 tegn)
- Beskrivelser: Tilføj op til 4 beskrivelser (begrænset til 90 tegn)
- HTML-banner: Mulighed for ét HTML-banner
Anbefalinger til Performance Max
Det anbefales, at man ikke betror alt på én aktivgruppe. Opret gerne mindst fem aktivgrupper, hvoraf Google kan indsamle data på den aktivgruppe, som performer bedst. Udnyt alle mulighederne for aktiverne da man kan teste på, hvilke budskaber som genererer flest konverteringer. Dermed får man mulighed for at optimere Performance Max-kampagnen, så man kan få maksimal effektivitet.
- Identificer kampagnemålet – trafik, salg, leads etc.
- Budgivningsstrategi – maksimering af konverteringer, maksimering af værdi eller Smart bidding.
- Audience Signals – segmenter og anvend målgrupper. Det kan påvirke indlæringsfasen.
- Mindst 5 tekstaktiver
- Mindst 5 billedaktiver
Vil du vide meget mere? Så download vores whitepaper om Performance Max, hvor vi går endnu mere i dybden.