Sådan kommer du i gang med SEO

SEO for nystartede virksomheder
SEO nye virksomheder artikel

Langt de fleste forbrugere søger på Google, inden de tager beslutningen om at købe et produkt eller en ydelse. Derfor er det vigtigt som nystartet virksomhed, at din hjemmeside kommer op på side 1 på Google, så du bliver synlig for potentielle kunder.

Godt SEO-arbejde er en vigtig del af virksomheders markedsføring, da det bidrager til brand awareness og har stor indflydelse på virksomheders omsætning. Det skyldes, at mange forbrugere googler og undersøger mulighederne, inden de køber. Men forbrugerne når sjældent længere end side 1 på Google, og derfor er det afgørende, at ens hjemmeside ligger der. Som nystartet virksomhed handler det om hurtigst muligt at få sat gang i SEO-arbejdet. 

Men sidder du som ejer af en nystartet virksomhed, og har du svært ved at overskue, hvor du skal starte? Så læs med her. Her guider vi dig nemlig til at komme i gang med SEO. 

Når du opretter hjemmesiden 

Første skridt på vejen i dit SEO-arbejde er at oprette en hjemmeside. En hjemmeside er nemlig grundlaget for overhovedet at blive indekseret på Google. For at optimere synlighed på Google og skabe det bedste fundament for godt SEO-arbejde er der nogle grundlæggende ting på hjemmesiden, du bør huske. 

Domænenavn 

Det anbefales, at du vælger at domænenavn, der er sigende for din virksomhed og dens ydelser. Du kan også have et domænenavn, hvor det søgeord, du ønsker at blive fundet på, indgår. Er målet i første omgang at komme ud til danske kunder, bør domænet desuden være et .dk frem for .com. Google rangerer nemlig som udgangspunkt .dk domæner højere overfor danske brugere. Læs mere om domænenavn her

Brugervenlig hjemmeside med en god struktur 

Både forbrugerne og Google belønner brugervenlighed. Derfor er det utrolig vigtigt, at du også tænker det ind, når du opretter din hjemmeside. Sørg for at have en god, simpel menustruktur og en god URL-struktur, hvor det er tydeligt for både Google og brugerne, hvad din hjemmeside og indholdet på landingssiden handler om. Hver URL bør ikke være for lang, og det ønskede søgeord bør indgå på en naturlig måde.

I dag søger mange mennesker på produkter, ydelser etc. via Google på deres mobil. Derfor belønner Google (men i høj grad også forbrugerne) mobiloptimerede hjemmesider. Derfor er det bare med at få mobiloptimeret hjemmesiden fra start. 

Når du skal lave indhold til hjemmesiden 

Når din hjemmeside er oprettet, er det vigtigt at få lavet en masse indhold, så du kan fortælle potentielle kunder og Google, hvad du har at tilbyde.

Lav en søgeordsanalyse 

Inden du begynder på content produktionen, bør du lave en grundig søgeordsanalyse.
Her kortlægger du nemlig mulige søgeord og søgetermer og når frem til dem, du vil satse på og implementere på din hjemmeside. 

Gennem en søgeordsanalyse kan du få indblik i, hvad din målgruppe søger på for at finde frem til din type produkter/services, og hvor mange der søger på de ønskede søgeord hver måned. Ud fra din viden har du de bedste forudsætninger for at lave indhold, din målgruppe finder relevant, og som din målgruppe kan finde på Google. 

Der findes forskellige måder at lave en søgeordsanalyse. Det mest hensigtsmæssige er at benytte et SEO-værktøj, fx Google Ads søgeordsplanlægning. Her kan du indtaste ord og sætninger, der er relevante for din virksomhed og se antal månedlige visninger på disse samt på foreslåede/relaterede søgeord. 

Virker det uoverskueligt at komme i gang med et søgeordsværktøj, kan du også komme et stykke ad vejen uden. Det gør du ved at google relevante emner for din virksomhed og se, hvilke søgninger Google foreslår. Hvis du fx har startet et online byggemarked, kan du google relaterede ord til det, fx “skruer”. 

Her ses en  række forslag til relaterede søgninger, som andre brugere foretager inden for dit område. Derfor kan det være relevant at satse på disse søgninger.    

Vil du vide mere om søgeordsanalyser, og hvordan du finder frem til de rigtige søgeord for din virksomhed? Så læs vores guide her.
 

Unikt indhold 

Søgeordsanalysen og de søgeord, du kommer frem til der, skal være udgangspunktet for contentproduktionen. Når du begynder at producere indholdet til hjemmesiden, skal du sørge for, at alt indhold er unikt. Det betyder, at du skal skrive alt fra bunden, hver gang. Du må nemlig hverken kopiere fra eller blive kraftigt inspireret af andre hjemmesider, leverandørers beskrivelser eller af andre steder på din egen hjemmeside. Google kan nemlig lide unikt indhold og straffer al dobbelt indhold (duplicate content). 

Læs mere om, hvorfor duplicate content opstår, og hvordan du kan undgå det i vores tidligere blogindlæg om emnet 

Indholdet må også meget gerne være opsat på en overskuelig måde med korte sætninger, kortere afsnit, overskrifter, punktopstilling etc. 

Headlinestruktur (H-tags) 

Sørg for at bruge de indbyggede og forudbestemte headlines (H-tags), når du producerer content og alligevel laver overskrifter. De bruges nemlig til at adskille brødtekst og overskrifter og fortæller Google, hvordan indholdet skal opfattes og vigtigheden af det. H-tags går fra H1 til H6, hvor H1-tagget til den første overskrift er den vigtigste og især bør bruges på det indhold, der skal fokuseres på og er relevant for søgningen. De øvrige H-tags bruges i løbet af teksten. 

Læs mere om H-tags her. 

Intern linkstruktur 

Sørg for at have en god intern linkstruktur på hjemmesiden. Det gør du ved at linke til dine andre, relevante landingssider, når det indholdsmæssigt giver mening. Fx hvis du har en webshop, giver det mening med interne links fra produktniveau til kategoriniveau og omvendt. Det kan også være ved relaterede produkter. Intern linkstruktur hjælper både brugerne og Google med at navigere og forstå, hvad hjemmesiden handler om. Læs mere om intern linkstruktur her. 

Title og meta

Hver gang du opretter en ny landingsside med indhold, skal du huske at optimere sidens title og meta description, som du finder i backend. Disse begreber dækker over data, der beskriver indholdet overfor søgemaskinerne. Disse bør indeholde søgeordet, så du optimerer chancerne for at ranke højt på den ønskede søgning. 

Alt-tekst 

Når du uploader billeder og filer, er det også en god idé at navngive dem med et relevant navn i forhold til teksten. Derudover bør du give billederne en alt-tekst, der også er relevant i forhold til indholdet og søgningen. 

Gør brug af hjælpeværktøjer i backend

Afhængig af backend system, findes der nogle SEO-hjælpeværktøjer, du bør benytte og læne dig op ad. I WordPress hedder det Yoast SEO. Det fortæller dig, hvor godt dit SEO-arbejde er, og hvor du bør optimere. Det gælder både i forhold til selve indholdet, men også i forhold til title og meta.  

Glem ikke off-site SEO

Med en nystartet virksomhed må du ikke glemme off-site SEO. Det er nemlig en vigtig disciplin, der har stor betydning for din placering på Google. Off-site SEO er en samlet betegnelse for det arbejde, du laver udenfor sit eget site med det formål at ranke højere på Google. Her er særlig fokus på linkbuilding, hvor andre domæner linker til din hjemmeside. Dette er væsentligt, da links ses som en slags anbefaling af dit site, og det vægter Google højt. 

Off-site SEO er dog forbundet med en del faldgruber, der kan straffe en på Google. Det handler nemlig ikke om kvantitet og links uendelig mange steder, men om kvalitet. Og her kan man nemt komme galt afsted. Derfor er der også mange virksomheder, der vælger at outsource dele eller hele deres SEO-arbejde til digitale bureauer, der har styr på off-site SEO. 

SEO er ikke en engangsting

Som nystartet virksomhed er det vigtigt at komme godt fra start med sit SEO-arbejde. Og det håber vi, at dette blogindlæg bidrager til. Dog er det vigtigt at vide, at SEO ikke er en engangsting, der bare kører, efter du har læst og udført ovenstående. SEO skal vedligeholdes, ellers får konkurrenterne lynhurtigt overhalet dig på Google. Dette er endnu en årsag til, at mange virksomheder vælger at outsource til SEO-bureauer. 

Vil du vide endnu mere om SEO-arbejde, er du meget velkommen til at se nærmere på vores store, komplette SEO-guide her. Her finder du en masse viden og inspiration, der i stort omfang ruster dig til arbejdet med SEO. 

Udfyld formularen og bliv kontaktet: