Google Ads: Julen nærmer sig – er I klar?

Gør klar til julehandlen
07/11/2018 · Paid search
07/11/2018 · Paid search

Vi nærmer os med hastige skridt den søde – men travle – juletid. Det er den periode på året, hvor butikker og webshops i hele landet har allermest travlt. Derfor bør du, hvis du benytter dig af Google Ads, allerede begynde at forberede dig nu.

Brug data fra sidste år

Har du data fra sidste år, kan disse være guld værd. De kan være med til at udvælge hvilke søgeord du skal fokusere på, hvor du skal øge dine bud m.m.

Sæt fokus på højtiden i dine annoncer

Gør gerne kunderne opmærksomme på, at de kan finde julegaven hos jer ved at nævne jul i annoncen. Det kunne for eksempel være ved at skrive ”Find den perfekte julegave her” eller ”Se vores gode juletilbud”. Du kan også målrette endnu mere hvis du ved hvem dine kunder er, og hvem de leder efter en gave til. Du kan blandt bruge: ”Den perfekte julegave til hende/ham/børnene” – alt efter hvem de er og hvilket produkt du sælger.

Øg budgettet

December er som sagt en af de højsæsoner, hvor der shoppes allermest. Derfor er der en naturlig stigning i efterspørgsel, hvilket betyder flere søgninger og større konkurrence. Hvis du vil være med i gamet om at vinde salget frem for dine konkurrenter, bliver du også nødt til at være konkurrencedygtig på dit budget.

Øg dine bud

Det er ikke kun nok at skrue dit budget op. For dine konkurrenter begynder at byde højere for at få en større markedsandel i højsæsonen, og derfor skal du være parat til at skulle øge dine bud med 20-30%.

Stop julekampagner i tide

Sørg for at stoppe dine julekampagner den dag, hvor du senest kan nå at sende pakker ud, hvis de skal leveres inden juleaften. Lader du kampagnerne køre, vil du risikere at spilde en masse penge. Hvis kunden ikke kan nå at få leveret sine pakker inden jul, vil de højst sandsynligt ikke foretage købet på dit website.

Dynamiske søgeannoncer

I 2017 bekræftede Google at 15% af alle søgninger på Google, er nye. Derfor kan du drage stor fordel ved at bruge dynamiske søgeannoncer – og det gælder faktisk ikke kun i juletiden, men generelt.

I en højsæson, som julen, vil de produkter og kategorier, som du ikke sælger meget af i løbet af året, have en tendens til at sælge mere. Men du tilføjer ikke disse søgeord til dine kampagner, da du normalt ikke sælger så mange af dem, og derfor er det ikke tiden værd.

Men hvis du i stedet opretter dynamiske søgeannoncer, kan du få øget eksponering for de søgeord, som du ikke selv ville have overvejet eller ville bruge tid på.

Brug nedtælling

En yderst relevant funktion i Google Ads i forbindelse med juletiden, er nedtællings-funktionen. Det kan være et meget overbevisende salgs-argument at fremhæve nedtælling til et tilbud udløber og dermed skabe behov for et ”nu-og-her-køb”.

countdown adwords jul

Nedtælling til levering

Når det gælder julehandel, er det vigtigt, at kunderne kan nå at modtage pakkerne inden jul. Har du en webshop, har du garanteret også en sidste dag, hvor du kan nå at afsende varer, så de leveres inden jul. At bruge nedtælling til denne information kan ligeledes skabe samme behov for handling.

Et eksempel på dette kunne være, hvis du tilføjede en nedtælling som: ”Køb om senest 2 dage, hvis julegaven skal leveres inden jul”

Brug salgsfremmende argumenter

Salgsfremmende argumenter kan, ligesom nedtællinger, gøre underværker for dine kampagners performance og din omsætning herfra. Jo flere fordele du kan præsentere for kunden, når de har foretaget deres søgning på Google, jo større chance har du for at de vælger dig.

Nogle af de salgsargumenter der virker i juletiden, er:  

  • Gratis indpakning
  • Forlænget returret frem til 31/1
  • Gratis returfragt
  • Fri fragt

Promoveringsudvidelser

Som vi også har nævnt i forbindelse med Black Friday, er promoveringsudvidelser særdeles effektive i højsæsoner, hvor der er behov for at fremhæve særlige tilbud og rabatter på specifikke kategorier eller produkter. Det gælder selvfølgelig også dine julekampagner.

Har du brug for rådgivning og/eller hjælp til at lægge den rette strategi for den kommende højsæson, skal du være mere end velkommen til at kontakte os her.

Skrevet af Stephanie Fuglsang, Google Ads specialist hos ATAK A/S.