Implementér målgruppeobservation i din Google Ads-strategi

Justér dine bud for udvalgte målgruppesegmenter
målgruppeobservation artikel

Kend forskellen på målretning og observation, så du ikke begrænser dit potentiale i at øge dit salg, få leads eller en hel tredje målsætning.

Målgruppesegmenter er vigtige at have for øje, når man igangsætter sin Google Ads-annoncering. Google har predefinerede målgruppesegmenter, som annoncører kan implementere i sin Google Ads-strategi. Dermed får man mulighed for at målrette sine annoncer til sin målgruppe, men man skal være opmærksom på, at en konkret målretning kan medføre en begrænsning, når man indsnævre målgruppen.

Målretning vs. Observation

Man kan vælge at målrette annoncerne på kampagne-/annoncegruppeniveau eller observere målgrupper. En klar anbefaling er at vælge observation. Hvis en målgruppe er alt for snæver – måske niche, kan det medføre færre visninger er derigennem lav CTR. Ved at vælge observation, kan man holde øje med de målgrupper, som man har valgt. Ved evaluering af disse målgrupper, kan man overveje en specifik målretning. 

Forestil dig at du sælger børnetøj – alder 0 – 12 år. Google giver dig mulighed for at implementere målgruppeobservation overfor forældre, når du klikker på ”rediger målgruppesegmenter”. Under kategorien for ”Hvem er de?” kan man vælge en detaljeret demografisk oplysning.  

  • Klik på forældrestatus
  • Udvid fanen for forældre
  • Sæt flueben ved Spædbørnsforældre (0-1 år), Spædbørnsforældre (1-3 år), Forældre til børnehavebørn (4-5 år) og forældre til yngre skolebørn (6-12 år).  

Vælg den/de målgruppesegmenter, som har relevans for din virksomhed, og husk at du skal vælge observation i startfasen. Hvis man fra start vælger målretning, vil rækkevidden for annoncen begrænses,så man kan potentielt gå glip af relevant trafik, som kan generere konverteringer. 

Evaluering af målgruppesegmenter

Nu spoler vi frem i tiden, hvor du allerede har valgt de relevante målgruppesegmenter, og at der nu er indsamlet nok data til evaluering. Når der er klikket på kampagnen > målgrupper > vis tabel, kan rapporten ses. Her vises målgruppesegmentet med data for klik, visninger, CTR, konverteringer, pris, konverteringsrate etc. Ud fra disse data kan man se, hvilke målgruppesegmenter der genererer konverteringer. Med budjusteringer kan man fortælle Google, at man er villig til at betale ekstra pr. klik, hvis en bruger er en del af det målgruppesegment, som genererer flest konverteringer. Der er flere aspekter, som spiller en rolle for evalueringen af dette, men rapporten giver et godt overblik. 

Målgruppesegmenter på Google Ads


Ud over ”Hvem er de?”, giver Google annoncører mulighed for at oprette målgruppeobservationer eller –målretninger for følgende:

  • Hvad er deres interesser og vaner?
    – Interessebaseret: mad og drikke, hus og have, livsstil og hobby etc.
  • Hvad søger de aktivt efter, eller hvad planlægger de?
    – Personer i markedet: produkter til erhverv, produkter til børn og spædbørn, hud og have etc.
  • Hvordan har de interageret med din virksomhed?
    – Data fra din hjemmeside (gennem Google Analytics. Hvis du har oprettet målgrupper i Analytics, kan de importeres. Det kan være alle brugere, tilbagevendende brugere, brugere der har forladt kurven etc.
  • Tilpassede målgrupper.
    Målgrupper som du har oprettet gennem Google Ads’ målgruppeadministrator.
  • Dine kombinerede målgruppesegmenter.
    Segmenter som du har kombineret gennem Google Ads’ målgruppeadministrator.