Hvad er Google Ads Search-kampagner?
Få viden om hvad search-kampagner er, og hvordan du kan oprette en kampagne. Sørg for at fylde mere end dine konkurrenter og optimer dine annoncebudskaber, så det imødekommer din målgruppes behov.
Når brugeres forespørgsel til Google indeholder de søgeord/søgefraser, som du har valgt, vises annoncer på Googles Søgenetværk og hos Googles Søgepartnere – hvis du har sat flueben ved dette.
Det kan være sætninger, der indeholder søgeordet eller det konkrete søgeord, der er valgt. For at tage et eksempel med perspektiv til et rengøringsfirma, kan søgeordet være ”kontorrengøring”. Det er et søgeord, som mange med behov for ydelsen blot vil skrive i søgefeltet på Google, men nogle brugere kan være prisorienterede, hvorfor de kan søge efter ”pris på kontorrengøring i København”. I begge tilfælde er der sandsynlighed for at din annonce vises – husk på at der er flere aspekter, der spiller ind i realtidsauktionen.
Google Ads-auktion
Google Ads auktionen er en proces, der igangsættes, når en bruger foretager en søgning på Google. Denne auktion bestemmer, hvilke annoncer der vises på en søgning og rækkefølgen (rangering). Realtidsauktion afgør, om din annonce bliver vist eller ej samt positionen af annoncen. Googles betegnelse for dette er Ad Rank, som er en kombination af dit bud, kvaliteten af dine annoncer og landingssideoplevelsen samt imødekommelse af brugerens søgeintention (relevans). Det er med andre ord kvalitetsscoren (Quality Score), som er afgørende. Derudover har annonceudvidelser også en indflydelse på annoncens chancer for visning ud fra de estimater (fx forventet CTR).
Udnyt annonceudvidelserne
Sørg for at få annonceudvidelser på – helst så mange som muligt. Dermed kan dine annoncer tage mere af pladsen øverst på siden. De mest anvendte annonceudvidelser er undersidelink og infoudvidelser, men der findes flere. Annonceudvidelser er også med til at øge sandsynligheden for engagering med annoncen – fx klik på annonce eller klik på telefonnummer. Gennem annonceudvidelser kan du gøre dine annoncer mere bemærkelsesværdige, da man kan tage mere plads på siden.
Annoncernes budskaber skal imødekomme brugerens søgeintentioner, og det er vigtigt, at du skiller dig ud fra mængden ved at profilere dig med handlingsfremmende budskaber (Call to action – CTA). Hvis du har et forårstilbud så sørg for, at overskriften indeholder tilbuddet og søgeordet – Forårstilbud på rengøring.
Dine kunder skal lægge mærke til dig. Tilføj CTA’er som ”spar 30%”, ”Indhent et tilbud”, ”hurtigt levering” m.m. alt efter hvilken type virksomhed der drives. Endvidere bør man fremhæve USP’er (Unique Selling Point), som differentierer dig fra dine konkurrenter. Det kan være ”45 års brancheerfaring”, ”Største udvalg i Danmark” eller ”Landsdækkende service”.
Herunder ses et eksempel på en søgning – kontorrengøring pris, hvor annoncøren har anvendt udvidelserne telefon, info og undersidelinks. Denne annoncør har muligvis også gjort brug af øvrige annonceudvidelser – fx billede, adresse etc., men det er ikke alle, Google vælger at vise på samme tid. Dog er det synligt, at denne annonce fylder mere end konkurrenternes, hvilket øger sandsynligheden for CTR, og søgeintentionen imødekommes med relevant annoncetekst samt et undersidelink, der leder brugeren over på landingssiden for priser.
Sådan opsætter du en Search-kampagne
- Log ind på din Google Ads-konto – ads.google.com
- Klik på fanen for kampagner
- Klik på det på plus
- Klik på ny kampagne
- Vælg dit mål med din kampagne – driver du en e-handelsvirksomhed, hvor du har tilknyttet shopping-feedet, så vil dit mål være salg. Har du en kontaktformular på din hjemmeside, som dine kunder kan kontakte dig igennem, så vil dit mål være kundeemner
- Vælg kampagnetypen Søg og tildel din kampagne et kampagnenavn
- Vælg budgivning for din kampagne. Google anbefaler konverteringer eller konverteringsværdi. Øvrige optimeringsmuligheder er klik og eksponeringsandel.
- Under kampagneindstillinger er det vigtigt, at man fjerner fluebenet ved display, da Search-kampagner er tekstannoncer. Derfor ser det ikke attraktivt ud, og der er ikke blikfang. Det vil spare dig på budgettet.
- Under steder vælger du målretningssted(er). Et tip herfra er at klikke på stedmuligheder, da Google som standard vælger at vise annoncer til personer med interesse for det målrettede sted. Vælg derfor ”Tilstedeværelse: Personer, der p.t. eller jævnligt befinder sig på dine målrettede steder”.
- Vælg sprog.
- Implementer observation af målgrupper gennem målgruppesegmenter. Det giver vigtigt viden i fremtidig optimering af dine annoncer.
- Tildel din annoncegruppe en navn og angiv dine søgeord.
- Udfyld herefter destination, sti, overskrifter og beskrivelser.
- Sørg for at annoncekvaliteten angiver fremragende. Det har indflydelse på Ad Rank.
Anbefalinger til responsive tekstannoncer
- Annoncer, hvor du har mulighed for at tilføje op til 15 overskrifter og 4 beskrivelser.
- Optimer annoncekvaliteten så barometeret meddeler at annoncen er ”fremragende”.
- Vi anbefaler mindst 8-9 overskrifter og 4 beskrivelser.
- Giv annoncerne tid og se herefter på kombinationerne, så du kan optimere dine annoncer.