Facebook pixel - Hvorfor og hvordan?
Har du en plan for de besøgende på dit website, der ikke kontakter eller køber?
Har du en plan for de besøgende på dit website, der ikke kontakter eller køber?
Her i huset kan vi godt blive noget overraskede, når vi ser, at mange virksomheder ikke har en plan for de besøgende på deres website.
– og særligt de besøgende der ikke lige gør som du gerne vil have dem til.
(Dem er der ofte mange af)
De har vist interesse for din virksomhed, men fandt ikke det de ledte efter på dit website. Eller måske kunne de ikke finde ud af at foretage et køb? Måske var de bare på udkig efter inspiration.
Uanset hvad, så vil du gerne have mulighed for at komme i kontakt med dem igen – via retargeting kampagner.
Lad os lige starte med at få begrebet RETARGETING på plads:
Retargeting kampagner er annoncering, der rammer de personer der har besøgt din hjemmeside. Du kan ramme dem med præcist det budskab du ønsker og på den platform du ønsker. Sådan lidt oversat, så efterlader alle besøgende et aftryk på din side, et unikt aftryk – som vi kan bruge til at annoncere mod, når det dukker op igen. Det kan både være på Facebook, Instagram eller andre hjemmesider mm.
Retargeting kampagner er annoncering, der rammer de personer der har besøgt din hjemmeside.
Når du ved, at en modtager besøgte siden med cykler og ikke knallerter – ja så vælger du kun at ramme dem med cykel annoncer – der får dem tilbage på siden – endda til den præcise cykel de så på.
Du har sikkert prøvet at blive lidt forfulgt af et produkt før … det kan være lidt irriterende – men det virker. Virker det ikke med det samme – jamen så sætter du det op til at vente 2 mdr, eller til cykelsæsonen starter – så rammer du igen, eller blot med cykler generelt.
Du kan altså tilpasse dine retargeting kampagner, efterhånden som du bliver klogere på din trafik, og gøre det mere og mere effektiv. Dét er retargeting – det er hamrende effektivt, men det skal gøres smart …
Og her kommer din Facebook pixel ind i billedet.
Der findes nemlig et ret simpelt værktøj, som gør det muligt at opsamle de besøgende, som aldrig foretager en handling på dit website: Facebook Pixel’en.
Men hvad er en Facebook pixel?
En Facebook Pixel er et stykke sporingskode, som opsamler data på alle dine besøgende. Du kan derfor benytte din Facebook pixel til at lave målrettet annoncering mod de personer, der har besøgt dit website. Ja, du kan faktisk målrette annonceringen mod personer, der har besøgt bestemte sider på dit website eller har foretaget en bestemt handling. Igen – her taler vi om retargeting kampagner.
Tænk over det…
Alt det SEO arbejde dig og dit team laver, er spildt – hvis ikke trafikken konverterer!
Spild af tid.
Spild af ressourcer.
Spild af penge.
Med en Facebook pixel kan du gøre dine besøgende til betalende kunder. Men det kræver, at I har en Facebook Pixel installeret – og det kræver, at den er rigtigt sat op. Dernæst kræver det naturligvis, at du bruger din pixel til at lave målrettet annoncering på Facebook og Instagram.
Med en Facebook pixel kan du gøre dine besøgende til betalende kunder.
Ved du ikke, om I har sat en pixel op?
Bare rolig – det kan du hurtigt tjekke.
Installér Facebooks plugin til Chrome, Facebook Pixel Helper.
Med dette plugin kan du se, om diverse hjemmesider har installeret en Facebook Pixel – inkl. din egen.
Hvordan kommer du i gang?
Log ind i din Facebook Business Manager og opret en pixel. Du finder din pixel ved at klikke øverst i venstre hjørne og vælge “pixel” under hændelsesadministrator.
Facebook guider dig igennem processen med få simple trin og giver dig en mail, som du blot skal sende til din webmaster. I denne mail findes den pixel-kode, som skal installeres på jeres website.
Benyt din Facebook Pixel Helper til at tjekke, om din pixel er blevet sat korrekt op. Lyser det lille symbol grønt, så er alt korrekt.
Du er nu klar til at lave din første retargeting kampagne.