Få succes med Performance Max

Det nyeste tiltag for kampagnetyper er Performance Max (PMax)
Få succes med performance Max

Performance Max (Pmax) er det nyeste tiltag fra Google i forbindelse med Google Ads, hvoraf denne kampagnetype skal sikre annoncører at eksponere brugere for annoncer under hele kunderejsen – både visuelt på fx YouTube og Shopping samt med forskellige annoncetekster på Search-annoncer.

Performance Max (PMax) er det nyeste tiltag fra Google i forbindelse med Google Ads, hvoraf denne kampagnetype skal sikre annoncører at eksponere brugere for annoncer under hele kunderejsen – både visuelt på fx YouTube og Shopping samt med forskellige annoncetekster på Search-annoncer.

Før du går i gang skal du være opmærksom på, at du, da det er så nyt, ikke kan evaluere på performance/resultater inden for kort tid, og at Googles machine learning skal have tid til at optimere PMax-kampagnen.

Opret flere versioner, således at alt ikke betros til én version og udnyt mulighederne for tilføjelse af aktiver, som kan øge kampagnens performance. 

Grundlæggende anbefalinger

  • Målidentificering: Ønsker du salg, kundeemner (leads) eller trafik?
  • Strategi for budgivning: Hvad skal PMax-kampagnen maksimere? Her kan der vælges ‘maksimering af værdi’, ‘maksimering af konverteringer’ og ‘Smart Bidding’.
  • Audience Signals (Målgruppesignaler): Segmenter i målgrupper, interesser, adfærd etc.
  • Målretning: Vælg om annoncer skal målrettes overfor nye kunder, som ligner eksisterende kunder (lookalike), eller om annoncerne skal målrettes helt nye kunder.

Anbefalinger til opsætning

  • Aktiver: Udnyt alle aktivmuligheder;  overskrifter, beskrivelser, logo, billeder og videoer.
  • Tekst: Opret mindst 5 versioner af tekstaktiver.
  • Billeder: Opret mindst 5 versioner af billedaktiver (mindst én kvadratisk).
  • Video: Overfør mindst én video. Det er ikke et must, men det anbefales, således at Google ikke sammensætter statiske billeder til en video.
  • Sporing: Anvend Google Ads’ konverteringssporing.

Undgå dette ved PMax-kampagner

  • Dublikerede billeder: Hvis man har tilknyttet et Shopping-feed gennem Google Merchant Center til Shopping-kampagner, så er det vigtigt, at man ikke dublikerer billeder fra feedet, da PMax i forvejen indhenter de nødvendige oplysninger gennem feedet. En anbefaling er at anvende livsstilsbilleder, hvor ‘real life’-personer anvender produkterne. 
  • URL expansion: PMax fungerer som en dynamisk annonce, hvor Google har tilladelse til at sende brugeren ind på den side, som Google vurderer er bedst. Hvis man har en PMax-kampagne, som er målrettet en bestemt landing page, så er det vigtigt, at man slår URL expansion fra. 
  • Steder: Målret annoncerne overfor personer, som befinder sig i det geografiske område, som du vil annoncere i. Google vælger nemlig, som standard, også at vise annoncer for brugere, som har ”interesse” i det geografiske område – fx en bruger i udlandet – hvilket (oftest) er spild af dine annoncekroner.

Evaluering og optimering

Hvis man tidligere har anvendt Google Smart Shopping (som udfases ultimo august 2022), kan historisk data fortsat tilgås, når man klikker på oversigten for PMax-kampagnen. Når PMax-kampagnen har indsamlet data, kan man sammenligne data fra Smart Shopping og optimere PMax-kampagnen ud fra det. Gå i dybden med data og tilpas dine aktiver løbende.   

For at få en indsigt i PMax-kampagnens performance, kan man klikke på fanen ”indsigt”. Her er det muligt at få data over de søgekategorier og målgruppesegmenter, som har været mest effektive. 

Rapporten for søgekategorier giver bl.a. et godt overblik over, om PMax-kampagnen har fokuseret på brandrelaterede søgninger eller andre søgeord. Samme indsigt giver også data om eventuelle søgekategorier, som man ikke har målrettet sine annoncer mod – og hvis disse genererer konverteringer, kan man implementere det i målretningen. 

Rapporten for målgruppesegmenter giver et godt overblik over, hvilke målgrupper PMax-kampagnen har målrettet, og hvordan de enkelte målgrupper har performet. Her får man en procentvis gengivelse af, hvor mange af konverteringerne, som et givent målgruppesegment har stået for.

PMax er en langsigtet strategi, da Google skal have tid til at indsamle data på adfærdsmønstre for at kunne fungere optimalt. Det tager typisk 3 ugers tid, men det er ikke ens for alle virksomheder, og afhænger meget af hvilken type virksomhed, du driver. Det er vigtigt, at du er tålmodig og ikke drager alt for hurtige konklusioner. 

Ting, der ikke er muligt med PMax

Det vides endnu ikke om følgende på sigt bliver en mulighed at optimere på eller få indsigt i, men med PMax har man ikke mulighed for at dykke ned i hver enkelt kanal og enheds performance. Man kan med andre ord ikke få et overblik over, om Search klarer sig bedre en Display, og der er ikke mulighed for at lave budjusteringer baseret på enhederne – mobil, computer og tablet. 

Er du blevet endnu mere nysgerrig på PMax, og ønsker du mere viden om det? Så download vores whitepaper, ‘Sådan får du succes med Performance Max’, hvor vi har samlet alt hvad der skal til for, at du kan få succes.