7 faldgruber ved SoMe-håndtering

Disse fejl må du ikke begå
SoMe faldgruber

Er du ansvarlig for sociale medier i en virksomhed? Så læs med her. Der er nemlig en række faldgruber og fatale fejl ved SoMe-håndteringen, som du skal være opmærksom på IKKE at havne i.

Sociale medier er en stor og vigtig del af virksomheders digitale markedsføring. Men ligesom med så meget andet, er der også her nogle faldgruber, som du bør undgå at falde i. Derfor giver vi her indblik i 7 faldgruber ved SoMe-håndtering.

1. Du har en profil, du aldrig bruger

Stort set alle virksomheder har en profil på de mest gængse sociale medier som Instagram, Facebook og LinkedIn. Men det er en stor fejl, hvis ikke de bliver brugt. Det giver nemlig et uprofessionelt og negativt indtryk, hvis du har tomme profiler, eller profiler, som ikke længere er aktive. Så har du oprettet en profil, så sørg for at bruge den.

2. Du har ingen strategi

Som ved så meget anden markedsføring er det vigtigt at have en strategi. Har du ikke en strategi for din tilstedeværelse på sociale medier, kan det være svært at opnå en reel effekt af indsatsen. Sørg derfor for at lægge en strategi for, hvad formålet er med jeres tilstedeværelse og en vej til at nå det.

Du kan læse mere om, hvordan du øger engagementet på dine sociale profiler her.

3. Du rapporterer ikke

For at nå sine mål, er det vigtigt at have indblik i, hvilke indsatser der virker, og hvilke der ikke gør. Opstil derfor KPI’er, der tjener jeres overordnede strategiske mål, og rapportér løbende, hvordan de udvikler sig. Uden rapportering vil I aldrig kunne få overblik over indsatserne og værdien af dem.

4. Du interagerer ikke med dine følgere

Troværdighed, relationer og tilgængelighed er vigtigt for din tilstedeværelse på sociale medier. Derfor er det en stor fejl, hvis du ikke svarer dine følgerer og reagerer på deres kommentarer. Brugerne forventer respons og interaktion, og hvis ikke du ikke gør det, påvirker det din troværdighed og muligheden for at få loyale kunder. Algoritmerne på sociale medier belønner desuden interaktion, så det kan også gavne rækkevidden af dine opslag. Har du det med at nedprioritere interaktionen på SoMe? Måske fordi det er for tidskrævende? Sørg for at få kigget på det og få det prioriteret. Det vil du blive glad for.

5. Du vil bare sælge, sælge, sælge….

Formålet for brugerne er ikke at købe varer, når de er på sociale medier. De vil underholdes, inspireres og informeres. Derfor er det vigtigt, at ikke alt indhold er salgsrelateret. Undersøgelser viser, at konverteringsraten er højest, hvis kun 1 ud af 5 opslag er salgsrelateret. Derfor skal man som virksomhed huske, at langt størstedelen af indholdet har til formål at skabe værdi for modtageren på anden vis.

6. Du poster, når du har tid

Blot at poste, når det lige passer ind i din hverdag, dur ikke længere. Mange sociale medier (bl.a. Facebook og Instagram) giver et indblik i, hvilke dage og på hvilke tidspunkter, dine følgere er aktive. Det bør du udnytte, så du bliver vist i dine følgeres feeds. Måske er det lige inden morgenkaffen, i frokostpausen eller efter børnene er lagt i seng? Test dig frem, så du finder ud af, hvad der virker for netop din virksomhed.

7. Du glemmer vigtigheden af paid social

Din organiske tilstedeværelse kan være rigtig fin, og den er også afgørende indenfor markedsføring. Men alene organisk tilstedeværelse har sine begrænsninger på, hvor langt man kan nå ud. Derfor er det også vores klare anbefaling, at man som virksomhed kombinerer sin organiske tilstedeværelse med betalt annoncering. Annoncering på SoMe kan nemlig få dig og dine budskaber endnu længere ud, og dit indhold kan målrettes lige præcis den målgruppe, du ønsker.

Kan du genkende sig selv i et eller flere af ovenstående punkter? Så fortvivl ikke. Du er langt fra alene. Mange virksomheder vil nemlig gerne være med på sociale medier, men får det ikke prioriteret i så høj grad, som det kræver – og så ender man desværre i én eller flere af ovenstående faldgruber.

Hos ATAK Digital hjælper vi virksomheder med håndtering af SoMe, så har I brug for rådgivning i at få brugt jeres sociale medier mere optimalt, eller har I behov for hjælp til håndteringen? Så tag endelig fat i os her.