3 trends du SKAL kende, hvis du arbejder med SoMe
Sociale medier har udviklet sig meget, og det samme har trends og tendenserne. Nu er det den kritiske forbruger, som er i centrum og omdrejningspunktet. Det betyder, at alle trends og tendenser, der præger SoMe, efterhånden kredser om brugervenlighed, genkendelighed og tilgængelighed.
Brugerne af sociale medier bliver bombarderet med indhold og information og skal hele tiden tage stilling til og vurdere, om det er relevant for dem, og om de evt. vil handle på det. Derfor er det som virksomhed vigtigt at sørge for at levere indhold, der taler direkte til modtageren. Modtageren er desuden blevet endnu mere kritisk over de seneste år, og det stiller endnu større krav til virksomhederne og deres SoMe-strategi.
Her giver vi indblik i 3 af de tendenser, som i dag præger SoMe, og som du bør kende, hvis du har ansvaret for din virksomheds sociale medier. Det kan nemlig skabe brand awareness og endda øge omsætningen, hvis du implementerer dem i din SoMe-strategi.
Ægte mennesker og autenticitet
Man kan nærmest ikke sige sociale medier uden også at sige filter, perfekthedskultur og glansbilleder. Sociale medier er nemlig i den grad over årene blevet kritiseret for at underbygge fremstillingen af et urealistisk, perfekt liv. Men denne tendens er i opbrud. Autenticitet, ingen filter og ægte mennesker, man kan spejle sig i, er ved at skubbe glansbilledet væk fra sociale medier. Brugerne vil i dag have indhold, de kan se sig selv i – på godt og ondt. Derfor bør man som virksomhed i dag sørge for, at annonceringen og tilstedeværelsen på sociale platforme taler ind i denne tendens. Brug mennesker, som målgruppen kan spejle sig i på egne platforme evt. ved hjælp af user-generated content. Benyt også gerne brandambassadører i form af fx. influencers og/eller employee advocacy. Hvad andre siger er nemlig langt mere autentisk, end hvis du som virksomhed selv siger det.
9:16 format
Har du en tendens til at vende din telefon, som var det et horisontalt “gammeldags” digitalkamera, når du skal tage et billede til SoMe? Hvis det er tilfældet, er det efterhånden på tide at droppe det. Det vertikale 9:16 format tilpasset en smartphones fulde skærm er nemlig blevet mere og mere udbredt. Her skal man blot tage sin telefon op (helt uden at vende den) og skyde billederne og videoerne, og så er de taget i det helt rigtige format – lige klar til SoMe. 9:16 formatet startede med Snapchat tilbage i 2013, og siden da er det bare taget til med sociale medier og features derpå, hvor 9:16 formatet anvendes.
Du kan læse meget mere om brugen af de rette billedformater på SoMe her.
Shopping via sociale medier
Den sidste trend, vi vil fremhæve her, er shopping via de sociale medier. Denne trend blev der sat særligt skub i under coronapandemien, hvor forbrugerne ikke kunne købe produkter i de fysiske butikker. Det resulterede blandt andet i, at særligt mode-og livsstilsbutikker begyndte på “live shopping”, særligt via Instagram Live. Her så man, at butikkerne viste produkterne frem, solgte dem, afholdte konkurrencer, stillede følgerne spørgsmål og lavede giveaways ved en online live begivenhed. Denne tendens holder stadig ved i dag, og man ser stadig dagligt virksomheder “gå live”. Og det er ikke uden grund. For live shopping har vist sig både at bidrage væsentligt til omsætningen og har en positiv virkning på brandet.
Live shopping er dog ikke den eneste trend inden for shopping på sociale medier, som du bør kende til og evt. implementere i din SoMe strategi. Social commerce er en anden populær måde at sælge produkter via SoMe. Der findes fx. både Instagram Shopping og Facebook Shopping, der fungerer som som to ekstra salgskanaler. Her kan man være i kontakt med potentielle kunder, vise produkterne frem og sælge dem nemt og hurtigt – helt uden et besøg på din hjemmeside.
Vil du blive meget klogere på endnu flere trends, der kan påvirke din SoMe strategi? Så download vores whitepaper om SoMe-trends. Her får du vigtig viden om hele 10 SoMe-tendenser