En god placering på lokale søgninger er vigtig for virksomheders synlighed, hjemmesidetrafik og i sidste ende salg. Bliv klogere på, hvordan du kan øge den organiske synlighed og få succes med lokal SEO.
Kort og godt handler lokal SEO om at optimere organisk indhold til lokale søgeresultater og gøre virksomheder synlige i lokalområdet digitalt. Lokal SEO hænger naturligvis tæt sammen med traditionel SEO, men adskiller sig ved, at man har et lokalt og geografisk fokus i sin optimering gennem geografiske søgeord. Ved at have dette fokus kan man sikre, at potentielle kunder i nærheden af virksomheden finder den.
I dag er der rigtig mange, som foretager lokale søgninger, hvor de søger ud fra deres lokation eller lokalområde fx hvis de skal finde en frisør i Gilleleje, en bager i Gentofte, en restaurant i Aarhus eller noget helt fjerde. Når brugere søger lokalt, er de ofte klar til at handle, og derfor er konvertering også høj. Faktisk er konverteringsraten så høj, at 76% af de personer, der søger lokalt frem for overordnet, dukker op på adressen inden for 24 timer, og ud af de besøg bliver 28% til køb. Det kan derfor være en god strategi at fokusere på lokal SEO.
Flere slags lokale søgninger
Lokale søgninger tager enten udgangspunkt i lokale søgeord eller brugerens placering. Har man en frisørsalon i Gilleleje, vil denne kunne blive vist i lokale søgninger for brugere, der befinder sig i Gilleleje, og/eller som søger “Frisør Gilleleje”. Hvis der er tale om en bruger, der foretager søgningen “Frisør Gilleleje”, og som befinder sig Gilleleje, er det nemt for Google at forstå, at brugeren er interesseret i en frisør i Gilleleje. Men frisøren kan også blive vist, selvom det kun er det ene parameter, der er til stede. Det betyder, at frisøren også kan blive vist for brugere, der befinder sig i en anden by fx Hornbæk, men som søger “Frisør Gilleleje” eller blive vist for brugere, der befinder sig i Gilleleje, men blot søger på “Frisør” og altså ikke angiver frisørens geografiske placering.
3 gode råd til lokal SEO
Men hvordan sikrer man sig så, at man får succes med lokal SEO og vises i de forskellige slags lokale søgninger? Det giver vi svaret på her, hvor vi har samlet 3 tips til at få succes med lokal SEO.
1. Hav styr på jeres Google My Business
En virksomheds Google My Business-profil er en vigtig del af at skabe succes med lokal SEO. Google My Business sørger nemlig for, at virksomheder bliver vist på Google Maps og generelt øger deres synlighed på Google.
Særligt Google Maps er relevant ved lokal SEO. Det er nemlig særligt populært blandt folk, når de søger efter lokale butikker, restauranter eller serviceydelser, fordi Google Maps giver et nemt overblik over de lokale muligheder. Derfor er det afgørende for mange virksomheder at have en opdateret Google My Business-profil, så man øger synligheden og tiltrækker flere kunder.
2. Optimér on site til lokale søgeord
Hvis du vil have succes med lokal SEO, er det ikke nok at have styr på Google My Business. Det er også vigtigt at kigge på indholdet og sørge for at inkorporere de lokale søgeord/ den geografiske placering i content på lokale landingssider samt i sidernes URL’er, H-tags, title tags og meta description. Det hjælper alt sammen Google til at forstå, at netop din virksomhed er relevant ved lokale søgninger.
3. Tænk i lokale sider ved ekstern linkbuilding
Linkbulding er en vigtig del af SEO, og lokal SEO er ingen undtagelse. Her er det særlig relevant at have øje for linkmuligheder på lokale hjemmesider og hjemmesider med tilknytning til det geografiske område, som din virksomhed beskæftiger sig med. Det kan nemlig styrke hjemmesidens placering i lokale søgninger.