Meta description

Hvad er meta description?

Meta description er et meta tag, der bruges til at give en kort beskrivelse (derfor navnet) af en hjemmesides indhold. Det er typisk en kortere tekst på ml. 140 og 159 tegn. Den skal helst være unik for hver enkelt landingsside. Du finder meta beskrivelsen under dit title tag og under din URL i SERP.

Se eksempel:

Hvorfor er meta description vigtig?

Din meta description har til formål at lokke brugeren til at klikke på din hjemmeside. Derfor er det vigtigt, at din meta description giver brugeren en idé om, hvad de kan finde på din hjemmeside og dermed blive fristet til at klikke på det.

Hvad skal din meta description indeholde?

Helt konkret skal din meta description være en sælgende tekst eller med andre en call-to-action tekst. Derudover skal teksten selvfølgelig indeholde dine primære søgeord for hjemmesiden, da dette er noget, som har en effekt på dine SEO.

Hvordan indsætter du meta description?

Man tilføjer en description meta tag til ens hjemmeside ved at skrive nedenstående linje i html – dokumentet mellem de to head-tags. Det er en god idé at tilføje linjen i toppen af dokumentet:

<meta name =”description” content=”din beskrivelse”>

Hvis hjemmesiden er bygget på WordPress, kan du bruge et plugin til optimering af dine title- og meta-tags. Efter installering af plugin, vil et felt ved aktivering tilføjes i bunden af siden, når du klikker på redigering af dine sider. Denne vil angive, om title og meta er for kort, for langt samt øvrige punkter, der kan optimeres – fx indgående/udgående links etc. Du kan opnå en god SEO-score ved at følge anvisningerne. Herunder ser vi, at meta-beskrivelsen er for lang.

Tilbage til ordbog