Tilskrivningsmodeller
Hvad er tilskrivningsmodeller i Google Ads?
Ved at tilgå konverteringerne kan man se, hvilken tilskrivningsmodel der er anvendt. Denne indikerer, hvordan værdien for en konvertering tilskrives. Der findes seks forskellige tilskrivningsmodeller på Google Ads, og der er delte meninger om, hvilken der er den “bedste”. Det afhænger meget af den indsigt, man som annoncør gerne vil have, da nogle modeller egner sig bedre til dybdegående analyse af det, der ligger før konverteringshændelsen, og den “kunderejse” der har været fra første til sidste klik.
Tilskrivningsmodellerne er forklaret herunder:
- Sidste klik: Giver al kredit for konverteringen til den sidst klikkede annonce og det tilsvarende søgeord.
- Første klik: Giver al kredit for konverteringen til den først-klikkede annonce og det tilsvarende søgeord.
- Lineær: Fordeler æren for konverteringen ligeligt på tværs af alle annonceinteraktioner på stien – med stien menes der kunderejsen fra første interaktion til sidste.
- Forældelse: Giver mere kredit til annonceinteraktioner, der fandt sted tættere på konverteringen. Kreditten fordeles med en halveringstid på 7 dage. Med andre ord får en annonceinteraktion 8 dage før en konvertering halvt så meget kredit som en annonceinteraktion 1 dag før en konvertering.
- Positionsbaseret: Giver 40 % af kreditten til både den første og sidste klik og tilsvarende søgeord, og de resterende 20 % spredt ud over de andre annonceinteraktioner på stien.
- Datadrevet: Fordeler kredit for konverteringen baseret på dine tidligere data for denne konverteringshandling. Den adskiller sig fra de andre modeller, idet den bruger din kontos data til at beregne det faktiske bidrag fra hver interaktion på tværs af konverteringsstien. Bemærk: Dette er kun tilgængeligt for konti med nok data.
Eksemplificering af tilskrivningsmodeller på Google Ads
Du ejer en cykelforhandler kaldet Bycyklerne i København, Danmark. En kunde finder dit websted ved at klikke på dine annoncer efter at have udført hver af disse søgninger: ‘Cykelforhandler København’, ‘Bycykler København’, ‘Racercykel’ og derefter ‘Racercykel fra Bycyklerne’. Han foretager et køb efter at have klikket på din annonce, der blev vist med ‘Racercykel fra Bycyklerne’.
- I tilskrivningsmodellen ‘Sidste klik’ ville det sidste søgeord, ‘Racercykel fra Bycyklerne’, modtage 100 % af kreditten for konverteringen.
- I tilskrivningsmodellen ‘Første klik’ ville det første søgeord, ‘Cykelforhandler København’, modtage 100 % af kreditten for konverteringen.
- I den ‘lineære’ tilskrivningsmodel vil hvert søgeord have samme kredit (25 % hver) for konverteringen.
- I “Forældelse”-tilskrivningsmodellen ville søgeordet “Racercykel fra Bycyklerne” modtage mest kredit, fordi det blev søgt tættest på konverteringen. Søgeordet ”Cykelforhandler København” ville modtage mindst kredit, siden det blev søgt først.
- I den ‘Positionsbaserede’ tilskrivningsmodel vil ‘Cykelforhandler København’ og ‘Racercykel fra Bycyklerne’ hver modtage 40 % kredit, mens ‘Bycykler København’ og ‘Racercykel’ hver vil modtage 10 % kredit.
- I den ‘Datadrevne’ tilskrivningsmodel ville hvert søgeord modtage en del af kreditten afhængigt af, hvor meget søgeordet bidrog til at drive konverteringen.