Skyggesider

Hvad er en skyggeside?

En skyggeside er en mindre side, som er designet til at ranke godt i søgemaskinernes registre. En skyggeside vil ofte ligne ens hjemmeside rigtigt meget, hvor den centrale forskel dog er, at det ligger på et andet domæne. Ofte vil man som bruger dog ikke kunne se, at man er på en skyggeside, og først når man klikker på en knap eller et link, vil du videreføres til den egentlige hjemmeside.

Pointen med en skyggeside er for det første, at man udnytter skyggesidens design til at komme højt op på Bing, Yahoo og Googles søgemaskine-resultater. For det andet vil brugeren – ofte uden at vide det – blive videreført fra skyggesiden over til den reelle hjemmeside, når han forsøger at komme ind på skyggesiden. Således når man søger på noget på Google – fx ’Volvo forhandlere Danmark’ – så vil mange af de resultater, som kommer op, ikke være forhandlernes reelle hjemmesider, men blot skyggesider, som viderefører en til den reelle hjemmeside, når man klikker på linket.

Ulemper med skyggesider

Mens at brugen af skyggesider er en gammelkendt og meget brugt SEO-teknik, så har den også adskillige ulemper. En af de væsentligste er, at det kan fjerne opmærksomheden fra at indholdsoptimere og forbedre den egentlige hjemmeside. Det nytter i denne forbindelse ikke meget at være sikker på, at kunder bliver omdirigeret til ens side, hvis det eneste, de får at se på din egentlige hjemmesider, er et uprofessionelt layout, dårlig service og mangelfuld information.

En anden risiko ved brugen af skyggeside er, at de typisk ikke ejes af personen bag den egentlige hjemmeside, men af det firma som er blevet bestilt til at udføre SEO. Konsekvensen af dette er, at hvis samarbejdet mellem SEO-firmaet og hjemmeside-ejeren ophører, så vil skyggesiderne med deres positive effekt på hjemmesidens søgemaskinernerangering forsvinde.

En tredje ulempe vil skyggesider er, at søgemaskinernes algoritmer er blevet forbedres til at spotte denne type af omdirigeringssider, hvilket resulterer i at en søgemaskine som Google “straffer” skyggesiden – fx ved bandlysning. Det gør derfor, at det ikke er tiden og besværet værd, hvorfor ressourcerne bør allokeres til optimering af den egentlige hjemmeside.

Tilbage til ordbog