Reputation Marketing
Reputation Marketing ligger tæt op af Reputation Management, men vil man som virksomhed have succes, bør man have øje for begge dele. Hvor Reputation Management i fleste tilfælde handler om at være reaktiv, tager Reputation Marketing primært udgangspunkt i proaktivitet. Og det er vigtigt – især på internettet, hvor dit online omdømme betyder mere og mere for kunderne. Hvis din virksomhed skal have succes på internettet og slå konkurrenterne, bør I derfor have en klar Reputation Marketing-strategi.
Hvad er Reputation Marketing?
Reputation Management handler om at rette op på sit online omdømme, hvis man har dårligt omdømme. I modsætning til dette handler Reputation Marketing om at skabe et positivt og stærkt omdømme – og vise det frem. Man kan dele Reputation Marketing op i flere forskellige områder, da man kan opnå det ønskede slutresultat af flere veje. En stærk Reputation Marketing-strategi vil ofte være en blanding af flere forskellige tiltag. Jo mere god omtale, du har, og jo flere vinkler det kommer fra, jo større er sandsynligheden for, at kunderne vil vælge dig frem for konkurrenten. Reputation Marketing består blandt andet i at få gode anmeldelser og vise dem frem. Men det handler bl.a. også om effektiv PR/medieomtale, fremvise referencer/kundeudtalelser og at få ambassadører for brandet. Kort sagt går Reputation Marketing ud på at brande din virksomhed som et sted, der er værd at bruge penge. Man kan altså sige, at Reputation Marketing er en proaktiv indsats, som I bedste fald vil medføre, at I slet ikke har brug for en reaktiv indsats i form af reaktiv Reputation Management.
Markedsføring er rykket online
Vores samfund bliver hele tiden mere digitaliseret, og derfor er den traditionel markedsføring i høj grad rykket online. Der er intet, der tyder på, at denne udvikling vil stoppe eller sagtne farten – tværtimod. Derfor er det vigtigt at have en stærk Reputation Marketing-strategi, så din virksomhed kan udføre effektiv markedsføring online. Undersøgelser viser, at hele 82% altid søger efter omtale på en virksomhed, inden de handler der. Det giver sig selv, at kunder hellere vil handle hos en virksomhed, som har mange gode anmeldelser, eller som er blevet omtalt af anerkendte medier eller personer, end en hvor der slet ikke ligger nogen omtale. Man kan altså sige, at det ikke længere er nok ikke at have et dårligt omdømme – du skal have et godt omdømme.
Brug internettet til din fordel
At markedsføring er rykket online, er ikke nødvendigvis nogen dårlig ting. Tværtimod kan det styrke din virksomhed og dit brand, hvis du forstår at udnytte potentialet. Internettet har nemlig gjort det muligt at få dit budskab ud på helt nye måder. Før i tiden kunne det være svært at ramme de steder, hvor de potentielle kunder befandt sig. I dag har vi de sociale medier med millionvis af daglige interaktioner og ikke mindst de mange blogs og netaviser. Det er altså store og tunge platforme, som kan give din virksomheds omdømme et mærkbart boost, hvis du forstår at udnytte dem. Og det er netop derfor, at det er så vigtigt at lægge en god og effektiv Reputation Marketing-strategi.
Brug internettet til din fordel.
Hvordan kommer man i gang med Reputation Marketing?
Man kan roligt sige, at fremtidens markedsføring i høj grad er præget af Reputation Marketing. Det er ikke længere nok ikke at have et dårligt omdømme – du skal have et godt omdømme, der bringer kunden positive konnotationer. Reputation Marketing er den mest effektive måde at opnå netop dette på. Det kan dog godt virke en smule uoverskueligt at komme i gang med, hvis man ikke har erfaring på området. Det er ofte en god idé at lægge en decideret Reputation Marketing-strategi, inden man går i gang. Inden man lægger sin strategi, skal man først og fremmest have øje for de forskellige faktorer og metoder, der findes inden for Reputation Marketing. Læser du videre, vil du blive klogere på de forskellige muligheder inden for Reputation Marketing samt deres fordele og ulemper. Det vil give dig bedre forudsætninger, når du skal til at lægge din egen Reputation Marketing-strategi.
Tilbage til ordbog