Pull marketing

Hvad er pull marketing?

Modsat push marketing så handler pull marketing om at få kunden til varen ved at gøre produktet, ydelsen, personen eller budskabet interessant for forbrugeren. Ved pull marketing bliver din virksomhed ikke valgt af forbrugeren, fordi du har formået at råbe højest eller skabt mest larm omkring dit produkt. Forbrugeren vælger dig, fordi han eller hun har søgt efter det, du tilbyder. Således dikterer pull Marketing, at det her er forbrugeren, der afgør, hvad der efterspørges, hvornår, og under hvilke omstændigheder.

For at få succes kræver det, at modtageren kan finde produktet. Er det præsenteret på en hjemmeside, er det nødvendigt, at forbrugeren faktisk kan finde derhen. Kigger vi på, hvilke medier der kan betragtes from pull marketing tæller bl.a. De Gule Sider, hvor forbrugerne gennem mange år har kunne finde virksomheder inden for flere forskellige brancher. I dag anvendes pull marketing dog i højere grad i forlængelse af søgemaskineoptimering, som handler om at være til stede for de forbrugere, der allerede har interesse eller et købsbehov.

Formår man ikke at trække forbrugeren hen til hjemmesiden, vil det være svært at anvende pull marketing succesfuldt.

Fordele

Formår man at trække forbrugeren til ens hjemmeside, er der nogle fordele ved pull marketing. Ofte er forbrugeren længere i købs- og beslutningsprocessen, eftersom der er en grund til at de opsøgte produktet. Derudover er der her tale om færre omkostninger i forbindelse med reklamering af virksomheden, da det ofte er en billige proces ens at køre med annoncer.

 

Tilbage til ordbog