Målgruppeadministrator
Hvordan fungerer målgruppeadministrator?
I fanen for “værktøjer og indstillinger” kan man klikke på sektionen “målgruppeadministrator”, hvor man ser en brugerflade bestående af dine datasegmenter, tilpassede segmenter og kombinerede segmenter. Med målgruppeadministratoren er det muligt at målrette annoncer baseret på målgruppelister, -kilder og -indsigt. Det er en fordel, når man som annoncør har til mål at anvende remarketing i sin Google Ads-strategi.
Målgruppekilder
Ud fra de målgruppekilder, som er tilknyttet til kontoen, kan man oprette segmenter, som annoncerne kan målrette sig mod.Kilderne betegnes som førstepartsdata, idet det er data, som tilgår Google via de tags, man har anvendt og linkede konti. Ved at implementere et Google Ads-tag kan Google indsamle data om brugeradfærden, når en bruger klikker på en annonce og færdes på din hjemmeside. Ud fra disse data kan man oprette segmenter. En anden kilde er Google Analytics, hvor man kan importere målgruppesegmenter til remarketing. Øvrige målgruppekilder er YouTube, Google Play, app og kundematchlister.
Målgruppelister
I dette felt vises de segmenter, som allerede er oprettet baseret på de målgruppekilder, som Google indsamler data fra. Her er det også muligt at oprette nye segmenter, som kan tilføjes som målgrupper.
Målgruppeindsigt
Data som Google har indsamlet for alle brugere af søgemaskinen. Google anvender her netværksdata til at give annoncører et bedre overblik over oplysninger, som man kan anvendes i din målgruppesegmentering. Det er oplysninger, som eksempelvis opdeler brugere i interessegrupper, og grupper der er “i markedet” for at udføre en handling. Ligeledes er det demografiske, geografiske og enhedsoplysninger. Med denne indsigt kan man optimere og forbedre annoncebudskaberne.
Tilbage til ordbog